Returer er nøkkelen til en vellykket ehandel
De mest lønnsomme kundene har høy returrate. I denne episoden av Netthandelstrender prater programlederen med eksperter fra Posten og XXL.
Returer er en viktig del av den totale kjøpsopplevelsen. Returen skal være enkel for forbrukeren. Samtidig bør alle netthandlere jobbe med produktbeskrivelser, bilder og størrelsesguider for å hjelpe kundene til å ta det riktige valget fra starten av.
XXL ser på data om returer på produktnivå som sentralt i arbeidet med å redusere antall returer. Blinde returer gjør det umulig å forbedre returprosessen.
Dette er et betalt samarbeid mellom podkasten Netthandelstrender og Bring.
I denne episoden av podkasten Netthandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Alexander Stern, leder for tjenesteutvikling innen returer i Posten Norge og Marius Borander, Logistics Analyst, Controller and Developer hos XXL Sport & Villmark.
Det finnes like mange returopplevelser som det finnes nettbutikker. Å redusere returraten gjennom å gjøre det vanskelig å gjøre returer, er feil tilnærming. Vi vet at en generøs returpolitikk driver salget. Derfor har ehandelens fokus på vekst gjort at ehandlerne aldri helt har fått med seg utfordringene rundt returer – til tross for at returer ofte er den største inn-leverandøren.
De mest lønnsomme kundene har høy returrate. Det kreves derfor full kontroll på dataene for å kunne skille mellom lønnsomme kunder med høy returrate og kunder som misbruker returretten. For å gjøre returene verdiskapende for både e-handlerne og kundene, må prosessen digitaliseres. Digitalisering av returprosessen gjør det mulig å analysere returer i sanntid for å redusere returraten. Det gjør det også mulig å identifisere lønnsomme kunder og slutte å oppmuntre kunder som misbruker returretten til å handle mer.