Jens Bargmann, VP Retail i Adform, Björn Karlström, Head of Retail Media i Voyado, og Martin Jensen, VP Partnerships i Kevel. (Foto: Collage fra Voyado)
Nyhet

Nordisk trio går sammen om ny løsning for retail media

Retail media har de siste årene fått stor oppmerksomhet i detaljhandelen og globalt er dette allerede blitt en stor industri. Nå tar nordisk trio grep for å ta retail media til Norden.

I en pressemelding fra Voyado, Adform og Nexta spår trioen at reatil media snart vil stå for 20 prosent av de globale digitale annonseinntektene.

For å hjelpe flere forhandlere med å utnytte dette potensialet, lanserer svenske Voyado, danske Adform og danske Nexta (nylig kjøpt opp av amerikanske Kevel) en ny retail media-løsning våren 2025.

Løsningen kombinerer Adforms programmatic-teknologi, Voyados plattform basert på førstepartsdata og Nextas automatiserte infrastruktur for implementering. Denne kombinasjonen skal gi forhandlere muligheten til å optimalisere annonseplassene sine og skape mer relevante, datadrevne kampanjer basert på kundeadferd.

Selv om retail media vokser raskt, har mange forhandlere møtt tekniske utfordringer med implementering, mener trioen som står bak løsningen.

– Retail media er en av de mest spennende inntektsmulighetene innen detaljhandel akkurat nå. Med vår løsning kan forhandlere raskt begynne å tjene penger på annonseplassene sine ved å tilby dem til merkevarer, leverandører og samarbeidspartnere – uten å måtte utvikle egne systemer. Dette gir en ny inntektsstrøm samtidig som de beholder full kontroll over kundeopplevelsen, sier Björn Karlström, Head of Retail Media i Voyado.

Løsningen bygger på fire nøkkelkomponenter:

  • Førstepartsdata – Gir hyperrelevante annonser og økt konverteringsrate.
  • Programmatic-annonsering – Gir full kontroll over annonseplassene og optimalisering i sanntid.
  • Omnikanal-integrasjon – Kampanjer kan kjøres i nettbutikk, sosiale medier som Google og Meta, i fysiske butikker og via e-post.
  • Attribusjon – Gir innsikt i kampanjers effekt i sanntid for bedre beslutninger.
Commercial on Martech