(Foto: Springboard.no)
Mening

Black Week-feil #5: Du identifiserer heller ikke dine eksterne KVI’er

Hør på markedet, hva er det kundene vil ha? For å sette riktig pris er dette helt avgjørende, mener prisekspert Martin Granberg.

Før Black Week er det mye å tenke på, både hva man skal gjøre og ikke gjøre. I fjor delte prisekspert Martin Granberg sin svarteliste med syv klassiske Black Week-feil. I år går han enda grundigere til verks og ser nærmere på hver av de klassiske feilene. Her er fjerde artikkel i serien. Du finner etter hvert alle syv artiklene om Black Week-feil her.

Det er ikke nok å bare se på egne tall og egen omsetning for å bli bedre.

Ved også å bruke et datadrevet utenfor-inn-perspektiv kan du lettere finne dine egne hvite flekker. På denne måten kan du finne nye muligheter, tilpasse din eksisterende strategi og være minst et steg foran dine konkurrenter.

Kildene man velger å se på for eksterne data er ofte prisagenter, f.eks. Google eller Prisjakt. Du kan også velge å se på konkurrenter eller nisjeaktører innenfor et segment du jobber i (eller som du ønsker å komme inn på). På denne måten kan de eksterne KVi-ene identifiseres.

Da er det forskjellige måter og forskjellige dybder du kan ta for å dra nytte av dataene du samler inn. Jeg pleier å dele den inn i to større og lett forståelige deler: Ganske enkelt produkter vi har, og produkter vi ikke har.

For produkter vi ikke har, men som gjennom dataene vi samler inn viser seg å være viktige, det vil si at de trender, eller er et viktig produkt for våre konkurrenter, ønsker vi å analysere og se hva som er interessant å utvide med oss ​​selv.

For produkter vi har, som vi kan se gjennom dataene at trender eller er viktige for våre konkurrenter, ønsker vi å lage spesielle regler for å utnytte den større andelen trafikk dette gir.

Det er mange forskjellige måter og triks for å bruke eksterne KVI;er, men her er noen av de viktigste tipsene som får deg i riktig retning.

Tips #1: Start i tide, det kan ta tid å analysere og evaluere hvilke nye produkter som skal bringes inn i sortimentet. Utvid fra allerede eksisterende leverandører for å øke hastigheten.

Tips #2: Eksterne KVI-er fra ulike kilder kan ha ulike egenskaper, sørg for å analysere hvorfor produktene oppfører seg som de gjør for å administrere dem på best mulig måte.

Tips #3: Dataene her er av naturlige årsaker ikke like integrert i interne systemer. Prøv å automatisere hvordan du jobber med eksterne KVI-er. Det du ikke kan automatisere, sørg for at det etableres klare prosesser.

Commercial on Martech