Martin Granberg er klar for Black Week (Foto: Priceindx / fotomontasje)
Mening

Black Week-feil 3: Du bruker ikke segmenterte priser

Skal du lykkes med dine marginer under Black Week må du jobbe på kategori-, merke- og noen ganger produktnivå, mener Martin Granberg.

Før Black Week er det mye å tenke på, både hva man skal gjøre og ikke gjøre. I fjor delte prisekspert Martin Granberg sin svarteliste med syv klassiske Black Week-feil. I år går han enda grundigere til verks og ser nærmere på hver av de klassiske feilene. Her er tre artikkel i serien. De øvrige vil bli publisert i dagene fremover. Du finner etter hvert alle syv artiklene om Black Week-feil her.

Mer effektive innkjøp og prognoser, for ikke å snakke om dropshipping, har skapt relativt store sortimenter hos mange kjøpmenn.

Noen er mer spredt i form av ulike kategorier, andre investerer i dybden. Noen av de store aktørene har både bredde og dybde, noe som resulterer i et utvalg av 100K+ produkter.

Noe alle som jobber med priser og marginer vet, er at man se tydelige mønster der enkelte kategorier eller merker holder en høyere pris og derav også en bedre prosentvis margin. Årsakene til dette er mange (for mange til å gå gjennom i denne artikkelen), men en vi kan være enige om er at ulike merker og kategorier oppfører seg forskjellig.

Selv om dette er noe de fleste forhandlere er klar over, oppfører de seg noen ganger, og hovedsakelig under Black Week når mange produkter må kontrolleres samtidig, akkurat som dette ikke er et faktum.

Ved å bryte ned strategiene dine på kategori-, merke- og noen ganger produktnivå, kan du utnytte sortimentskunnskapen din samtidig som du kan jobbe datadrevet. Under Black Week vil det å jobbe med produktene og merkene på en smart måte, basert på tidligere erfaringer, skape betydelig sunnere salg under den “svarte uken”.

Tips #1: Se gjennom hvordan det ser ut i dag, hvordan gjennomsnittsmarginene ser ut på tvers av de forskjellige kategoriene og merkene. Hvor kampanjeintensive er de, og hvor stor prosentandel av salget faktisk kommer fra en kampanje.

Tips #2: Hvordan går det med priser generelt for de ulike kategoriene og merkene? Både når det gjelder prisposisjon og prisgap i forhold til markedspris.

Tips #3:Hvordan klarte du deg sist Black Week, og hva var resultatene for de forskjellige merkene/kategoriene? Var det et godt eller dårlig resultat, og hva sammenligner du det med? Etter å ha analysert dataene, hvordan kan du gjøre ting annerledes i år?

Commercial on Martech