PriceShape kjøper svensk konkurrent
PriceShape styrker sin tilstedeværelse i Norden gjennom oppkjøpet av det svenske selskapet Priceindx.
Oppkjøpet gjør danske PriceShape til en av de ledende aktørene i Sverige innen prisoptimalisering og konkurrentovervåking.
PriceShape har på kort tid etablert en sterk markedsposisjon innen prisoptimalisering og konkurrentovervåking for e-handel. Etter at det britiske private equity-fondet Copilot Capital ble partner i det danske selskapet i 2024, har selskapet vokst fra 50 til 120 ansatte. Nå tar PriceShape neste steg ved å kjøpe opp konkurrenten i det svenske markedet, Priceindx, som har bygget en sterk posisjon innen prisoptimalisering og konkurrentovervåking.
Kapitalinnsprøytningen fra Copilot Capital brukes til å akselerere PriceShapes vekst, både organisk og gjennom oppkjøp – med ambisjon om å bli markedsleder i Europa.
– Vi er imponert over virksomheten Priceindx har bygget opp i Sverige siden 2006, og de har klart å tiltrekke seg noen av de største merkene på det svenske markedet. Vi gleder oss veldig til å kunne dra nytte av deres ekspertise og erfaring. Selv om vi er nesten like store som Priceindx i dag, vil vi bli betydelig sterkere og kunne skape noe større sammen. Vi gleder oss veldig til å fortsette det gode samarbeidet med både eksisterende og nye kunder på det svenske markedet, sier Frederik Christiansen, medgründer av PriceShape i en pressemelding.
Prissetting har på kort tid blitt en av de viktigste konkurransefaktorene i detaljhandelen, men det har også blitt en kompleks oppgave. Etter hvert som forbrukere enkelt kan sammenligne priser på nett, stilles det helt nye krav til nettbutikker om å stadig tilpasse seg.
– Det handler ikke lenger bare om kampanjer og tilbud, men om å kjøre en automatisk og effektiv prismatrise som tar hensyn til flere parametere i beregningene av riktig pris til riktig tid. Det er helt umulig å gjøre det manuelt i det tempoet som kreves i dag. Derfor har vi sett et stort gap i markedet når det gjelder å samle inn og strukturere data, ta beslutninger og bygge automatisering basert på data, slik at kundene våre alltid får den mest optimale prisen mulig, sier Kasper Rittig Strand, medgründer og administrerende direktør i PriceShape.