Satset alt på netthandel – nå overtar de konkurrenten og fullfører sin omnikanal-strategi
Konsernsjef Ronny Blomseth i POWER si at med overtagelsen av MediaMarkts varehus i Sverige vil selskapet fullføre sin omnikanal-strategi.
– Dette er et viktig og riktig grep for både POWER og MediaMarkt Sverige. Vi utfyller hverandre på flere områder, og begge parter har kompetanse og markedsinnsikt som kan bidra til å øke verdiskapingen i selskapet på kort og lang sikt. Vi mener at dette er en veldig god løsning for selskapene, leverandørene, medarbeiderne og kundene, sier Ronny Blomseth, konsernsjef i POWER.
POWER er i dag blant de størsteelektronikk-kjedene i Norden, med netthandel og fysiske varehus i Norge, Finland og Danmark. Nå skal også de 29 svenske MediaMarkt-varehusene kles i orange.
POWER overtar også alle kundeforpliktelser og kundegarantier. MediaMarkt vil fremdeles beholde en minoritetsandel på 20 prosent i POWER Sverige. Varehus, kontorlokaler og distribusjonssystemer følger handelen, som er forventet gjennomført sommeren 2023.
POWER har de siste fem årene hatt tilstedeværelse i det svenske elektronikkmarkedet gjennom netthandel, og vil nå fullføre sin omnikanal-strategi i Sverige, heter det i en pressemelding.
– POWER har hele tiden hatt en klar ambisjon om å gå inn i det svenske markedet. Fusjonen med MediaMarkts svenske virksomhet er puslespillbrikken som manglet for å gi oss den tilstedeværelsen vi har siktet mot. Vi sikrer oss varehus med både størrelsen og plasseringen vi ønsket oss, i tillegg til svært dyktige og kompetente medarbeidere som er nøkkelen til å lykkes, sier Ronny Blomseth.
MediaMarkt har 1300 ansatte i Sverige, og hadde i 2022 en omsetning på 5,3 milliarder svenske kroner. POWER vil etter oppkjøpet være til stede i Norge, Danmark, Finland og Sverige med totalt 269 varehus.