Nisjebutikk omsatte for 82 millioner kroner basert på magefølelse
Pen Store har bygd seg opp i nisjen kunstnermaterialer for både profesjonelle brukere og amatører i Norden, Frankrike og Irland. Flere markeder er på gang.
Pen Store har gjort feil underveis, men en magefølelse og omsorg for detaljene når det gjelder produkter, pakker og plattform gjorde at Pen Store vokste med 40 prosent til 82 millioner svenske kroner i løpet av siste rapporteringsperiode.
I denne episoden av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Jacob Bergström, grunnlegger og administrerende direktør i Pen Store.
Pen Store ble grunnlagt tidlig i 2010 av Jacob Bergström. Han ville starte nettbutikk og hadde tidligere drevet et nettforum om gatekunst.
Jacob Bergström innrømmer uten å nøle at han gjorde mange feil under reisen, men han har også gjort mye riktig. Ellers ville ikke nettbutikken og deres eneste fysiske butikk omsatt for 82 millioner svenske kroner i den siste regnskapsperioden. Han har latt magefølelsen styre og det har fungert.
Oppmerksomheten på detaljer har gjort arbeidet med å legg inn nye produkter til en flaskehals. Pen Store legger både tid og følelse i alle de fyldige produktbeskrivelsene og bildene.
Etter at Pen Store endret netthandelsplattform i fjor og anskaffet et forretningssystem, har det oppstått en viss IT-tretthet. Jacob Bergström sammenligner et plattformskifte med en hjertetransplantasjon. Hans beste råd når du skal bytte plattform er å være detaljert og nøyaktig med kravene.
Det siste IT-prosjektet har vært å endre et papirbasert plukksystem til et digitalt plukksystem.