Bygger universelt “nervesystem” for distribusjon av produktdata – henter over 12 millioner kroner fra kjente tech-investorer
Det Oslo-baserte selskapet Outshifter har fullført en finansieringsrunde og får tilført 1,2 millioner euro.
Outshifter lar leverandører dele tilgang til produktdataene sine med flere tredjeparter samtidig.
Outshifters API standardiserer og synkroniserer produktdata mellom leverandørens handelssystemer (f.eks. Shopify og Squarespace) og salgskanaler (f.eks. nettbutikker, digitale medier, apper og markedsplasser). Med Outshifter får kundene også en system for blant annet order management-håndtering (OMS), returhåndtering og PIM.
– Alle e-handelssystemer har forskjellige måter å administrere produktdata på: SKUer, varebeholdning, priser osv. Salgskanalene med tilgang til disse dataene, dominerer markedet. Vi mener mangelen på en standard for å administrere produktdata begrenser muligheten til å distribuere den. Ved å muliggjøre synkronisering av produktdata gjennom ett universelt format, har Outshifter som mål å skape et mer jevnt e-handelsspill, sier CEO og medgründer Danielle Tschudi i en pressemelding.
Outshifter ble nylig partner av den finske mat-appen Wolt. Der skal de synkronisere produktdata mellom ulike leverandører og Wolt-appen. Dette skal senke barrieren for at leverandører begynner å selge med Wolt, samtidig som det lar Wolt skalere raskere. I løpet av kort tid vil Outshifter også lansere sin første beta-løsning sammen med Egmont.
Selskapet har fått med flere kjente investorer som Maki.vc, Skyfall Ventures, Klein Group og Amazon-alumni Dr. Caspar Schauseil.