Ooda-loop: Den ultimate konkurransefordel
Ooda-loop eller det vi på norsk kan kalle Ooda-løkken er ukens tema i Markedsføringspodden.
Målet med Ooda-loop er å bidra til raskere beslutningstagning. Ideen er at jo fortere løkken spinner rundt, jo fortere kan bedriften lære og beslutte – noe som igjen vil bli en stor konkurransefordel.
Ooda stammer fra det amerikanske forsvaret, men kan også brukes for de som jobber med ehandel og markedsføring.
Eivind Bodding og Even Ødegård har i denne episoden av Markedsføringspodden latt seg inspirere av Netthandelsgruppen som bruker Ooda-løkken i sitt daglige arbeid.
Observe: Skal man lykkes, må man være flink til å observere hva som skjer rundt bedriften og se på hva som fungerer bra eller dårlig.
Orient: Om noe ikke er som det bør være, må man orientere seg og se etter mulige løsninger på problemet og vurdere om det er noe man kan gjøre noe med.
Decide: Neste punkt er å beslutte om man skal gjøre noe med problemet eller ikke.
Act: Gjennomføre beslutningen. Om man sitter på mye data som man raskt kan bringe til den som skal gjennomføre endringen, vil det være en stor fordel.