Fra venstre: Eivind Laerum, (Produktsjef og medgründer i Omnium), Per Magne Skuseth (CTO og medgründer i Omnium), Sveinung Sørsdal-Myrlid, (Utviklingssjef og medgründer i Omnium) og Petter Balstad, (CEO og medgründer i Omnium). (Foto: Omnium)
Breaking news

OMS-kongene skal ut på tokt med ny investor

Viking Growth investerer stort i norske Omnium. Sammen gjør de seg klare for neste vekstfase.

Omnium leverer et skybasert Order Management System (OMS) bygget for omnikanal detaljhandel. Plattformen fungerer som et sentralt knutepunkt, som forbinder e-handel, POS og andre forretningssystemer gjennom standardintegrasjoner eller et åpent API.

Viking Growth er et norsk investeringsselskap som har over 20 års erfaring med skalering av nordiske SaaS-selskaper. Nylig ble det kjent at Viking har investert tungt i Voyado og nå er majoritetseier. Nå har selskapet investert i Omnium.

– For Omnium er dette riktig tidspunkt å få inn en partner som deler vår langsiktige visjon. Vi har bygget et sterkt fundament med solid, lønnsom vekst, og har opparbeidet oss tillit hos store forhandlere i Norden og utover. Vi er glade for å samarbeide med Viking Growth – de bringer erfaringen og den operasjonelle innsikten vi trenger for å akselerere vår internasjonale ekspansjon, samtidig som vi fortsetter å utvikle produktet kundene våre stoler på hver dag, sier Petter Balstad, CEO og medgründer i Omnium i en pressemelding.

Blir største eier i Omnium

Etter hva Springboard erfarer vil Viking eie 40 prosent av selskapet og dermed bli største eier, mens de fire gründerne deler på de resterende 60 prosentene. I forbindelse med at Viking kommer inn på eiersiden, selger byrået Geta som i lengre tid har vært majoritetseier i Omnium, seg helt ut.

I pressemeldingen fra Omnium deles ingen informasjon om hvor mye Viking betaler, men ifølge Finansavisen betaler Viking Growth “over 100 millioner kroner”.

Forhandlere står overfor økende press for å levere raske, sømløse opplevelser på tvers av fysiske butikker og digitale kanaler. Dette har skapt sterk etterspørsel etter fleksible, integrerte plattformer – spesielt innen ordrestyring. Her har norske Omnium funnet sin nisje.

Gjør seg klare for ekspansjon

Investeringen gjør det mulig for Omnium å styrke sin posisjon i det nordiske markedet, samtidig som den legger grunnlaget for bredere internasjonal ekspansjon.

– Vi har bevist at modellen vår fungerer i Norden, og det er fortsatt betydelig potensial i våre hjemmemarkeder. Samtidig er det et naturlig neste skritt for oss å ekspandere til større deler av Europa og utover. Viking bringer erfaringen, den strategiske tankegangen og den operasjonelle støtten vi trenger for å gjøre det ordentlig – uten å miste fokus på det som har gjort oss vellykkede så langt, sier Petter Balstad.

Springboard er kjent med at Viking Growth har svermet rundt det norske tech-selskapet lenge, noe de selv også bekrefter.

– Vi har jobbet med å overbevise grunnleggerne om å la oss investere i 2 år nå, så vi er begeistret for å endelig få dette over målstreken. Omnium-teamet identifiserte et stort gap i detaljhandelsmarkedet og bygget et produkt som løser reelle operasjonelle utfordringer. Deres sterke organiske vekst – i gjennomsnitt over 70 % årlig – taler for seg selv, sier Martin S. Eriksen, Senior Investment Manager i Viking Growth.

Commercial on Martech