(Foto: Odins.ai)
Nyhet

Henter 16 millioner kroner for å hjelpe kunder med å allokere markedsbudsjettet bedre

Etter to år med utvikling har Odins.ai hentet inn 16 millioner kroner for å vokse i Norge og internasjonalt. Nå står kundene på venteliste.

– Den siste tiden har det vært et voldsomt sug i markedet og sterk pågang fra kunder. Nå har vi sikret finansiering for videre vekst, slik at vi kan både investere i teknologi og ansette de folkene som må til for å få det til, sier daglig leder Geirr Lødemel Tvedt i Odins.ai.

I tillegg til gründerne har investorer som MP Pensjon, Startuplab, Fredrik Thomassen (Superside), Thomas Wittusen (Venture Summits) og Rune Bentsen (Indigo) gått inn med penger.

Venteliste på onboarding

Odins.ai er et verktøy som gjør det mulig for ledere og markedssjefer å optimalisere bruken av markedsbudsjettene.

– For mange salgsrettede virksomheter er markedsbudsjettene en av de største budsjettpostene – gjerne mer enn lønn og husleie. For å sikre riktig bruk av midler, må markedskronene fordeles så effektivt og innsiktsbasert som mulig, og ikke basert på magefølelse eller enkle tommelfingerregler slik mange gjør det i dag, sier Geirr Lødemel Tvedt.

Odins.ai har allerede fått flere norske merkevarer på kundesiden, deriblant Hyre, Høie of Scandinavia og Aprila Bank. Flere kunder er også på vei inn.

– Vi har venteliste på onboarding av kunder nå, så det er bra at vi nå får muskler til å vokse videre, sier han.

Mange markedssjefer og toppsjefer har fått øynene opp for at riktig allokering av markedsmidlene er viktig for lønnsom vekst. Dette er noe som skjer ikke bare i Norge, men også internasjonalt.

– Vi opplever økt interesse og etterspørsel også fra nordiske og nord-europeiske kunder, og ser for oss at vi må ansette 3-4 teknologer og data scientists i løpet av året, sier Rune.

Gründerteam med mye erfaring

Odins.ai ble startet av Geirr Lødemel Tvedt, Magnus Wrangell Ruud og Rune Syvrud Sandåker. De tre har tidligere startet mediebyrået Proletar sammen, som senere ble solgt til NoA og omdøpt til NoA Connect. I tillegg har Stephan Brostrøm også kommet inn som medgründer og CTO, som tidligere var med å starte Patiensky.

Selskapet teller i dag totalt seks ansatte.

– Vi startet Odins.ai som et svar på ledere og markedssjefers behov for datadreven og mer treffsikker bruk av markedsbudsjettene. Nå har vi fått på plass det som ser ut som et enkelt verktøy for å optimalisere markedsmidler på tvers av ulike kanaler, men som under panseret er avansert datainnsamling og -strukturering, kombinert med maskinlæring og avansert modellering, sier medgründer Rune Syvrud
Sandåker.

Commercial on Martech