Oda gir opp nok en stor satsing – vil nå satse enda mer på salg av egen tech
Oda ønsker å satse på selskapets logistikk- og distribusjonsteknologi og faser ut matleveringstjenesten i Tyskland.
Oda åpnet i Berlin i midten av februar i år, og fikk over 18 000 kunder. Straks er det slutt.
– Jeg er utrolig stolt av hva vårt dedikerte team har oppnådd på kort tid i Tyskland. Vi har gitt tusenvis av lojale og svært fornøyde kunder muligheten til å få rimelige varer levert hjem på døra fra et bredt sortiment. Dessverre er omsetningen, som er nødvendig for at Oda skal kunne drive matbutikk på nett lønnsomt i det tyske markedet, fortsatt ikke tilstrekkelig til å bli lønnsomt raskt nok i dagens krevende kapitalmarked, sier Oda-sjefen Karl Munthe-Kaas.
Etter at den forbrukerrettede virksomheten i Tyskland er avsluttet, vil Oda fortsette med sitt nylig varslede strategiskifte og bli et dedikert selskap innen transport – og logistikktjenester (LaaS) i utvalgte markeder. Oda kunngjorde nylig overgangen til å bli et logistikk – og distribusjonsselskap i Finland. I Tyskland er selskapet fortsatt i en tidlig fase og holder på med å utforske tilsvarende muligheter.
– Oda har verdens mest effektive logistikk- og distribusjonsteknologi for nettbasert dagligvarehandel. Fremover ønsker vi å utnytte denne styrken og tilby logistikktjenester til tyske dagligvareselskaper, som enten har eksisterende netthandel eller ønsker å bygge det opp. Dette er den beste måten å utvikle en ny og effektiv infrastruktur i denne sektoren på, uten å måtte gjøre store investeringer i et trangt kapitalmarked, uttaler Munthe-Kaas.
Siste dag med levering til sluttkunder i Tyskland blir 30. juni.