Oda kjører fra konkurrenten, men veksten er ikke gratis
I fjor handlet Ole Nordmann varer hos Oda for 2,7 milliarder kroner, men den offensive strategien gav et underskudd på 350 millioner.
Oda økte i fjor omsetningen med over 8 prosent og styrket dermed sin posisjon som Norges klart største dagligvarebutikk på nett.
Gratis var veksten derimot ikke. Selskapet gikk 350 millioner kroner i minus.
I 2021 klarte Oda så vidt å drifte lønnsomt i Norge, men på konsernnivå gikk selskapet 288 millioner i minus.
At det igjen blir røde tall i Norge er dog helt som forventet, sier vikarierende norgessjef hos Oda, Tor Erik Aag, til E24.
– Det skyldes at vi har investert kraftig i vekst og pris, og at vi i Norge tar en stor andel av kostnadene ved den internasjonale satsingen.
Norges andre nettbutikk for mat med en viss omsetning er Meny. Nylig offentliggjorde Meny-eier Norgesgruppen tall som viste et omsetningsfall på 22,5 prosent for netthandelen, skriver E24.