Sluker svensk konkurrent: – Denne fusjonen er en “game changer” for dagligvarehandel på nett
Mathem og Oda slår seg sammen for å bli ledende forhandler av mat på nett i Europa.
Siden Mathem startet opp i Sverige i 2006, og Oda i Norge i 2013, har de to selskapene vært ledende utfordrere til tradisjonell dagligvarehandel.
– Denne fusjonen er en “game changer” for dagligvarehandel på nett. Vi ser frem til å slå oss sammen med Mathem og ta et nytt skritt på reisen mot å bli Europas beste matbutikk på nett. Dette vil bidra til å sette nye standarder for effektivitet, kvalitet og ikke minst kundeopplevelse, sier Karl Munthe-Kaas, konsernsjef i Oda i en pressemelding.
Det sammenslåtte selskapet skal hete Oda, men Mathem vil fortsette å operere under sitt veletablerte varemerke i Sverige.
Mathem går imidlertid over til å bruke Odas logistikk – og teknologiplattform, noe som vil bidra til økt effektivitet. Dette vil bidra til å gjøre Mathem lønnsomt, slik Oda Norge angivelig er i dag.
– Mathem har kommet et langt stykke på vei, men vi jakter fortsatt på lønnsomhet i et makroøkonomisk utfordrende marked. Denne sammenslåingen innebærer at vi kan skalere raskere, og øke effektiviteten ytterligere takket være Odas verdensledende logistikk – og distribusjonsplattform. Nå kan vi tilby kundene våre en enda bedre tjeneste, og det vil de merke både på pris og kvalitet, sier Johan Lagercrantz, administrerende direktør i Mathem.
Johan Lagercrantz vil fortsette å lede Mathem i Sverige, sammen med Odas André Knüppel som sendes til Sverige for å bistå sin svenske kollega. Karl Munthe-Kaas vil fortsette å være konsernsjef.
Oda og Mathem har allerede felles eiere i Kinnevik og Verdane, som sammen med Axfood og Summa Equity blir det nye selskapets største aksjonærer.