Gjennombrudd for enda et nordisk adtech-selskap – henter 58 millioner kroner for å satse i USA
Michael Heiberg og Ocean.ai fosser videre. Med 58 millioner kroner på konto sikter ABM-selskapet mot det amerikanske markedet.
Ocean.io er kanskje under radaren for mange her i Norge, men er selvsagt å finne i vår martech-guide sammne med mer enn 500 andre nordiske martech-selskaper.
Det danske selskapet som stiftet av danske Michael Heiberg i 2017 har blitt en betydelig aktør med sine 62 ansatte og kunder som Sony, Learningbank og Falcon.io.
Selskapet satser innen Account Based Marketing og B2B-salg.
– Du kan sammenligne det med hva Google og Facebook gjør når de målretter kampanjer. Her analyserer AI-teknologi hvilke annonser som vil interessere enkelte personer. Vår teknologi gjør litt av det samme. Her er det kun bedrifters eksisterende og potensielle kunder som deles og analyseres slik at du kan finne de mest verdifulle leadsene, sier Michael Heiberg, grunnlegger og administrerende direktør i Ocean.io til den danske nettavisen TechSavvy.
Selskapet melder nå at de har gjennomført en emisjon og tilført selskapet 43 millioner danske kroner, noe som tilsvarer 58 millioner norske kroner. Pengene kommer fra Peak Ventures og eksisterende investorer, skriver TechSavvy.
Selskapet melder om en vekst på 20 prosent i måneden det siste året. Særlig utviklingen i Nederland, Belgia, Tyskland og det engelske markedet har vært sværtgod. Med mange titalls friske millioner kroner på konto, planlegger selskapet å etablere seg i USA.