Nullpartsdata redder ehandlerne fra sporingsdøden, mener kundeklubb-ekspert
Nullpartsdata har blitt gull verdt etter at Apple strammet inn reglene for sporing av brukerne og tredjepartsinformasjonskapselen forsvinner.
Nullpartsdata handler om data som kunder frivillig deler med merkevarer via undersøkelser og kundeklubber for en bedre handleopplevelse og andre belønninger.
Etter hvert som Facebook- og Instagram-annonsering avtar, kan markedsførere bruke nullpartsdata for å bli kjent med kundene sine og sikre at de kommer tilbake og forblir lojale. Så fisk blant dine egne kunder i stedet for å bruke millioner på å finne nye.
I denne episoden av Ehandelstrender-podcasten snakker programleder Urban Lindstedt med Felix Kruth, Chief Product Officer for lojalitetsplattformen Voyado. Felix Kruth driver også sitt eget digitale byrå sammen med Voyado.
Forrester introduserte konseptet med nullpartsdata tilbake i 2020, som er data som kunder frivillig og bevisst deler med et merke. Et svensk eksempel er Skinscitys undersøkelse som kunder fyller ut om huden sin for å få bedre kjøpsråd fra hudterapeutene sine.
Innsamling av tredjepartsdata som klikk og undersøkelsesdata kan gjøres ved å bruke tredjeparts verktøy for sosiale medier. Å samle inn nullpartsdata er annerledes. Merker kan samle inn nullpartsdata med interaktive trakter, konkurranser, undersøkelser, kalkulatorer, skjemaer og mer.
Tredjepartsinformasjonskapselen var lenge grunnlaget for effektiv digital markedsføring, nettanalyse og personalisering. Tredjeparts informasjonskapsler har blitt brukt til å samle inn store mengder data om brukere, men Safari og Firefox har lenge blokkert tredjeparts informasjonskapsler som standard, mens Chrome fortsatt drar føttene etter seg. I Sverige bruker 50-70 prosent av mobilbrukerne Safari.
Med disse endringene vil det ikke lenger være økonomisk lønnsomt å bruke all markedsføringstiltak i annonser. Som et resultat blir det også enda viktigere å lage effektive lojalitetsprogrammer for å trekke kunder tilbake uten å betale for deres gjenbesøk. Etter hvert som annonsekostnadene øker, blir budsjettvennlige tiltak som SEO, innholdsmarkedsføring, tekstmeldinger og e-post viktigere.
Nå må ehandlernee begynner å bygge et tettere forhold til kundene sine for å få dem til å gi fra seg data. Samtidig lages det nye systemer for sporing av brukeratferd på nettet.