– En av de viktigste egenskapene til mediebanken er at roboten lærer fort og gjenkjenner folk og andre elementer i et bilde eller en video, sier Christina Dorthellinger Nygaard. Foto: Cornelius Poppe / NTB.
Pressemelding

Lanserer ny mediebank – ved hjelp av AI og lokalkunnskap skal de ta det nordiske markedet

NTB er Nordens største bildebyrå. Det siste året har en del utvalgte kunder vært med på utviklingen av intern mediebank. Nå er tjenesten klar for resten av markedet. Det nye med mediebanken er at NTB tilbyr kundene en plattform for både egne bilder og video i tillegg til hele bilde- og videouniverset fra NTB. – […]

NTB er Nordens største bildebyrå. Det siste året har en del utvalgte kunder vært med på utviklingen av intern mediebank. Nå er tjenesten klar for resten av markedet.

Det nye med mediebanken er at NTB tilbyr kundene en plattform for både egne bilder og video i tillegg til hele bilde- og videouniverset fra NTB.

– Utviklingen som skjer for NTBs bildeportal, er et unikt utgangspunkt for å lykkes med mediebanken, sier NTBs mediebanksjef Tor Richardsen i en pressemelding.

Konkurransefortrinn i Norden

Redaktør og leder for NTB visuell, Christina Dorthellinger Nygaard, sier ambisjonene er store og strekker seg ut over Norges grenser.

Hun mener mediebanken har spesielt ett konkurransefortrinn i Norden.

– En av de viktigste egenskapene til mediebanken er at roboten lærer fort og gjenkjenner folk og andre elementer i et bilde eller en video. Det gjør også de store internasjonale tjenestene. Men der de kun vet hvem Erna Solberg er, vet vi også hvem hennes kjære Sindre er. Der de identifiserer internasjonale idrettsgrener og merkevarer, jobber vi med de lokale merkevarene og idrettsgrenene. Vi samarbeider med de store om det overordnede. Samtidig har vi et eget AI-prosjekt med fokus på det lokale, sier Nygaard.

Foruten mange egenutviklede løsninger, møter NTB her konkurranse fra blant annet de norske martech-selskapene Brandmaster og FotoWare.

Fra innhold til teknologi

NTB har de siste årene satset mer på teknologiske tjenester til kundene. Strategien er å levere innhold, tjenester og teknologi der det er smart med en felles aktør for bransjen.

– Vi skal bidra til en enklere hverdag for kundene slik at de kan konsentrere seg om sin egenart og det som gjør VG til VG og Hitra Frøya til Hitra Frøya. En stor bonus med mediebanken er at en tjeneste som er laget for storforbrukere av digitalt medieinnhold, er velegnet til kunder utenfor mediebransjen også, sier sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Mads Yngve Storvik.

Commercial on Martech
– En av de viktigste egenskapene til mediebanken er at roboten lærer fort og gjenkjenner folk og andre elementer i et bilde eller en video, sier Christina Dorthellinger Nygaard. Foto: Cornelius Poppe / NTB.
Breaking news

Lanserer ny mediebank – ved hjelp av AI og lokalkunnskap skal de ta det nordiske DAM-markedet

NTB er Nordens største bildebyrå. Det siste året har en del utvalgte kunder vært med på utviklingen av intern mediebank. Nå er tjenesten klar for resten av markedet.

Det nye med mediebanken er at NTB tilbyr kundene en plattform for både egne bilder og video i tillegg til hele bilde- og videouniverset fra NTB.

– Utviklingen som skjer for NTBs bildeportal, er et unikt utgangspunkt for å lykkes med mediebanken, sier NTBs mediebanksjef Tor Richardsen i en pressemelding.

Konkurransefortrinn i Norden

Redaktør og leder for NTB visuell, Christina Dorthellinger Nygaard, sier ambisjonene er store og strekker seg ut over Norges grenser.

Hun mener mediebanken har spesielt ett konkurransefortrinn i Norden.

– En av de viktigste egenskapene til mediebanken er at roboten lærer fort og gjenkjenner folk og andre elementer i et bilde eller en video. Det gjør også de store internasjonale tjenestene. Men der de kun vet hvem Erna Solberg er, vet vi også hvem hennes kjære Sindre er. Der de identifiserer internasjonale idrettsgrener og merkevarer, jobber vi med de lokale merkevarene og idrettsgrenene. Vi samarbeider med de store om det overordnede. Samtidig har vi et eget AI-prosjekt med fokus på det lokale, sier Nygaard.

Foruten mange egenutviklede løsninger, møter NTB her konkurranse fra blant annet de norske martech-selskapene Brandmaster og FotoWare.

Fra innhold til teknologi

NTB har de siste årene satset mer på teknologiske tjenester til kundene. Strategien er å levere innhold, tjenester og teknologi der det er smart med en felles aktør for bransjen.

– Vi skal bidra til en enklere hverdag for kundene slik at de kan konsentrere seg om sin egenart og det som gjør VG til VG og Hitra Frøya til Hitra Frøya. En stor bonus med mediebanken er at en tjeneste som er laget for storforbrukere av digitalt medieinnhold, er velegnet til kunder utenfor mediebransjen også, sier sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Mads Yngve Storvik.

Commercial on Martech