Norske tech-gründere gjør suksess med økt ehandel – her er noen av nykommerne
Norsk ehandel vokser raskt og er godt kjent. Det mange ikke tenker så mye på, er at det samme gjelder en rekke teknologiselskap som satser i den samme nisjen. I kjølvannet av digitaliseringen av varehandelen har vi fått en rekke nye selskap innen logistikk og betaling. Etter hvert har vi også fått mange nye selskaper […]
Norsk ehandel vokser raskt og er godt kjent. Det mange ikke tenker så mye på, er at det samme gjelder en rekke teknologiselskap som satser i den samme nisjen.
I kjølvannet av digitaliseringen av varehandelen har vi fått en rekke nye selskap innen logistikk og betaling.
Etter hvert har vi også fått mange nye selskaper innen domenet markedsføringsteknologi (ofte omtalt som “martech”), inkludert alt fra annonse-teknologi til løsninger for ehandel.
Ole Martin N. Evensmo som gründet Ehandel.com, har valgt å spesialisere seg innen dette domenet etter at han solgte nettavisen. Sammen med en rekke profiler fra bransjen har han etablert Springboard Martech. Han har stor tro på fremtiden for både eget selskap og sine bransjekolleger.
– Med økt fokus på effektivisering av varehandel og markedsføring har teknologi blitt helt sentralt. Mange selskaper som satser i dette domenet lykkes godt og får raskt oppmerksomheten til både kunder, byråer og investorer, sier Evensmo.
Mener norske selskaper er konkurransedyktige
Det er lett å tenke på store internasjonale selskaper som Adobe, Salesforce, Episerver, Hubspot og Shopify, men Evensmo mener at også norske selskaper har mye å by på.
– Norske tech-gründere har ved mange anledninger vist at de kan utvikle teknologi som holder et høyt internasjonalt nivå. Lokomotivene i dag er medieselskapet Meltwater og SMS-selskapet Link Mobility, men det finnes også mange andre selskaper, hvorav flere som har en tydelig satsing på netthandel, sier Evensmo.
Han oppfordrer nå flere til å følge med på hva som skjer innen dette domenet.
– Vi nordmenn har lett for å se til USA når vi skal finne våre teknologiske forbilder. Disse selskapene er ofte imponerende store og ambisiøse, men la oss likevel ikke glemme de lokale tilbyderne. Her i nord finnes det et stort antall selskaper som er i ferd med å slå gjennom på den internasjonale scenen. Mange av disse har også et vekstpotensial som overgår flere av Norges fremste nettbutikker.
Gjennom Springboard Martech har han selv investert i flere slike vekstselskaper, inkludert Cavai, Lipscore, Sharefox, Adtube og Listfully.
Ehandel.com har oppfordret Evensmo til å gi oss noen eksempler på tech-selskaper som jobber mye med netthandel som det er verdt å følge med på i tiden fremover. Han har tatt utfordringen og presenterer noen av sine favoritter sammen med korte, personlige begrunnelser. En del av argumentasjonen baserer seg på en større kåring gjort i Kampanje, der Evensmo sammen med fire andre bransjeprofiler kåret Norges mest lovende martech-selskaper.
Se listen under.
Evensmo deler selskapene opp etter modenhet og skiller mellom startups, scaleups og scalers. Etablerte og modne selskaper er dermed utelatt, inkludert gamle kjenninger som Mystore, 24Nettbutikk, Kickback og Multicase. Logistikk- og fintechselskaper er heller ikke med på listen, noe som betyr at f.eks Porterbuddy og Diggecard ikke er med. Det samme gjelder butikk-teknologi, herunder Front Systems, Link Analytix og Flow Insights.
Startups
La oss først se de aller ferskeste selskapene, såkalte “startups”. Dette er selskaper som typisk har 1-2 ansatte og noen få kunder. Deres hovedfokus er å bygge en velfungerende teknisk løsning.
- Adline: Selskapet gikk konkurs høsten 2019, men selskapet kom raskt tilbake på markedet med flere tunge investorer og tech-talentet Carl-Wilhelm Vedvik som leder. Bygd en annonseplattform for særlig mindre bedrifter, gjerne nettbutikker.
- Gobi: Videoselskapet Gobi har særlig kunder innen utdannings- og rekrutteringsbransjen, men har nå også siktet innstilt på netthandelen der det per i dag er lite bruk av video.
- Listfully: Christine Corkery Steinsholt gikk lei av feilslåtte gavekjøp og etablerte Listfully. Brukes i dag av flere hundre mindre nettbutikker, særlig innen Shopify.
- Reprice: Sandefjord-baserte Anders Åberg har bygd et verktøy som optimaliserer prisene i nettbutikker med mål om høyere omsetning og bedre marginer.
- Smoc.ai: Kristoffer Kvam og Elisabeth Falch Slinning satser på samtaledrevet og belønningsbasert markedsføring. Etablert så sent som høsten 2019, men har allerede markert seg på markedet og bl.a. fått med seg Skyfall Ventures på eiersiden.
- TellusR: Solr er en av verdens mest brukte søkemotorer. Det norske selskapet Sannsyn lanserte i fjor en egen plugin til søkemotoren med mål om å utbedre en rekke svakheter i løsningen.
Scaleups
Dette er selskaper som gjerne har 5-15 ansatte og 10 millioner i omsetning. Selskapene på dette stadiet har gjerne et nordisk salgsfokus.
- Adtube: “Annonser på tvers av sosial medier, nettaviser og nettsider med noen få klikk” er verdiforslaget til Trondheimsbaserte Adtube. Det finnes etter hvert mange verktøy som skal effektivisere annonseringsprosessen, men det hindrer ikke Adtube som kan se tilbake på flere år med rask vekst.
- Dintero: Daro Navaratnam og hans team bygger ikke bare en betalingsløsning, men de har også utviklet en løsning for rabatt og lojalitet. Fikk nylig Schibsted med på eiersiden.
- Gravity: Det finnes nå et enormt antall løsninger for personalisering innen netthandel, inkludert Gravity utviklet av det norske selskapet Sannsyn. Skiller seg med stor grad av skreddersøm og en løsning som gjør at man kan personalisere både egne nettsider og annonsering.
- Inzpire.me: Dette er en plattform som muliggjør effektiv influencer-markedsføring. Satser foreløpig mest i Norge og Storbritannia.
- Kobler: I en tid der personvernet blir stadig viktigere gjør Kobler det bra med sin kontekstuelle annonseplattform , der man knytter annonser opp mot relevant redaksjonelt innhold. Ikke spesielt sterke på retail, men det kan fort endre seg.
- Lipscore: Gjør det enkelt for kunder å skrive produktanmeldelser, noe som er særlig relevant for netthandelen. Stort sett større nettbutikker på kundelisten. Doblet omsetningen i 2020 og har nå siktet stilt inn på det svenske markedet.
- Omnium: Kaller seg det første rendyrkede ordrebehandlingssystemet i Norge. Har vokst svært raskt siden oppstarten i 2017 og fått en rekke spennende kunder, inkludert Varner, Byggmakker og Eurosko.
- Sharefox: I flere år har ekspertene snakket om at vi vil gå fra å eie til å leie produkter. Det har gründerne av Sharefox fått med seg og bygd det som trolig er Nordens eneste teknologiplattform for utleie.
- Socialboards: Kundeserviceløsning som brukes av flere store retailere, inkludert Rema 1000, NorgesGruppen og Sport 1. Nylig solgt til Verdane-eide Zisson.
- Vibbio: Videoløsningen som brukes av blant annet Elkjøp, Sopra Steria, Telia, Scandic, BI, Obos og Circle K. Så langt mest fokus på Nord-Europa, men er i ferd med å øke ambisjonsnivået.
Scalers
Dette er selskaper som typisk har 30 ansatte og en omsetning som har passert 50 millioner kroner. Stort fokus på salg, også utenfor Norden.
- Bluestone: Leverer PIM-løsninger som hjelper til å organisere og analysere produktkatalogen og er i dag særlig relevant for nettbutikker med stort sortiment. Klarte nesten å tredoble antall kunder i 2020, i hovedsak enterprise-kunder.
- Cavai: Har gjort suksess med sin løsning for samtalebasert reklame. Flere store norske retailere bruker allerede løsningen og selskapet har med solide investorer i ryggen rettet fokuset mot det globale markedet.
- Kindly: Opprinnelig et chatbot-selskap, men etter at selskapet i sommer slo seg sammen med netthandelsspesialistene Recheckit, har selskapet fått en produktportefølje som er relevant for de fleste større nettbutikker. Store i Norge og har nå startet sin satsing mot det viktige svenske markedet.
- Sanity: Bransjen har fått øynene opp for headless CMS og det har gitt norske Sanity luft under vingene. Tunge investorer er nå på plass og hovedkontoret er flyttet til USA der de holder orden på tusenvis av kunder.