Gjør suksess med LP’er, CD’er, og DVD’er på nett – nå kjøpes den gamle storheten opp av Norli
På det meste hadde kjeden 27 butikker. Nå er det kun én igjen - og en velfungerende nettbutikk.
Bokhandleren Norli kjøper samtlige aksjer i Platekompaniet.
Gründer Rolf Kristian Presthus takker dermed av etter over 30 år.
– Vi har vært i dialog med dem i en lengre periode. De har imponert oss med omstillingen fra fysiske butikker til digitalt salg, sier Norli-sjef Johan Baklund til E24.
På det meste hadde selskapet 27 butikker i Norge (2014), mens omsetningen var på toppen noen år før med 657 millioner kroner (2009).
I dag er det kun én butikk igjen, den ligger i Storgata i Oslo. Det er nå nettsalg som er det dominerende for den gamle kjempen. Det digitale salget er såpass bra at Norli vil kjøpe samtlige aksjer i selskapet som de fleste nok hadde avskrevet for lenge siden.
De siste fire årene har Platekompaniet gått med overskudd.
– Det blir gøy å lære av hverandre. Vi skal fortsette med å bli enda sterkere på nett, som for oss er en mindre del av virksomheten enn fysisk salg. Mens det er motsatt for Platekompaniet, sier Norli-sjef Johan Baklund til E24.
LP-plater, CD’er, videospill, DVD’er og Blu-ray ser ut til å ha evig liv, skal vi tro Baklund.
– Vi ser at flere av kategoriene har en stabil og fin utvikling og vil være interessante i et overskuelig perspektiv. Det er litt det samme som i bokmarkedet. Lyd vokser, lesebrett ligger flatt, mens boken fremdeles regjerer.
Platekompaniet som merkevare og organisasjon vil bestå, opplyser Norli.
Transaksjonen er godkjent av Konkurransetilsynet.