Her er Norges beste nettbutikker
For 19. gang har Posten Bring kåret «årets nettbutikk» i Norge.
Tirsdag kveld ble vinnerne av Netthandelsprisen kåret under Posten Brings prisutdeling på Sentralen i Oslo.
– 2023 var et krevende år for alle som driver med netthandel i Norge, men mange nettbutikker har likevel lykkes godt som et resultat av at de har jobbet svært godt for å kunne tilby landets beste kjøpsopplevelse og kundeservice. Årets finalister har bevist at de har god innsikt i kundenes behov og evner å ta steg for å bli bedre for hvert eneste år, sier konserndirektør for e-handel og logistikk, Thomas Støkken i Posten Bring.
Det er 19. gang Posten Bring har kåret «årets nettbutikk» i Norge. Gjennom et halvår er 1.000 nettbutikker blitt vurdert og testet. Under årets konkurranse var det nominert totalt 1.000 nettbutikker av folket, som siden i fjor sommer er blitt testet og silt ned til de gjenstående ni finalistene etter å ha vurdert fire hovedkriterier: Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.
Det kåres «Årets Nettbutikk» i tre kategorier: liten for nettbutikker med omsetning opp til 20 millioner kroner. Medium for nettbutikker med omsetning mellom 20 og 250 millioner kroner. Stor for nettbutikker med omsetning over 250 millioner kroner.
– Sterkt kundefokus og tett kundedialog
I Kategori liten nettbutikk var det Klardag.no som stakk av med seieren, foran fjorårsvinner Hippi Grace og Sapatos.
– Klardag har utmerket seg med et sterkt kundefokus og tett kundedialog. De har stort fokus på hele kundereisen. Vinneren imponerer med bærekraftige løsninger i form av mindre forbruk av emballasje og gjør det enklere for kundene å bidra til å ta miljøbevisste valg, forklarte jurymedlemmene Monica Solberg og Torkel Johannessen fra scenen.
I kategori medium er det den svenske nettbutikken Care of Carl som framover kan kalle seg «årets nettbutikk» i Norge. Linda Johansen og Villoid var de to andre finalistene.
– Care of Carl har en veldig tydelig målgruppe som de har god innsikt i. De brenner for å gi kundene en eksklusiv kjøpsopplevelse. Vinneren jobber verdibasert i alt de gjør, tar ansvar og utvikler særlig inspirerende løsninger for bærekraft og sirkulærøkonomi, fortalte jurymedlemmene Arnulf Refsnes og Ingvild Moen under prisutdelingen.
Nettbutikk i verdensklasse
Blant tungvekterne av nettbutikker i Norge i kategori stor var det Vinmonopolet som er årets nettbutikk. GetInspired og BliVakker var de to andre finalistene.
– Vinmonopolet har nettbutikk, kjøpshjelp og kundeservice i verdensklasse. Gjennom mange år har de hatt fokus på å skape den beste kjøpsopplevelsen, noe de gjør ved å kontinuerlig teste og videreutvikle nettbutikken. De har ekstraordinær forståelse for markedet de opererer i, uttalte juryleder Kjersti Pedersen og jurymedlem Roy André Torkelsen da vinneren ble avslørt.
Juryen bestod av Arnulf Refsnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of Experimentational Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce I Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS og juryleder Kjersti Pedersen, ansvarlig Bring Research i Posten Bring.