Nordens martech-raketter: Her er nykommerne som vokser raskest
Martech-sektoren er i rask utvikling. Vi ser nærmere på selskaper som er etablert i 2017 eller senere. Og som allerede har passert 50 ansatte. Det er hva vi kaller noen skikkelige raketter!
Nordisk martech er i rivende utvikling. Tech-selskaper som var totalt ukjente i går er verdt milliarder i dag. Og martech-selskaper du knapt har hørt om, er for lengst børsnotert.
For oss som jobber med markedsføring, salg og/eller ehandel finnes det så uendelig mange interessante selskaper i Norden. Vi har derfor blant annet laget en martech-guide med over 500 nordiske selskaper.
I dag vil vi se litt nærmere på martech-selskaper etablert i 2017 eller senere og som har passert 50 ansatte.
Selskapene listes opp i tilfeldig rekkefølge.
Vev (Norge)
La oss begynne med norske Vev som er visuell nettstedbygger til CMS. No-code og low-code-plattformer begynner det å bli mange av, men ikke alle har fått slik fart som gründertrioen Tine Karlsen, Nicolay Thafvelin og Fredrik Evjen Ekli.
Ultimate (Finland)
Automatisering av kundeservice i chat og sosiale medier begynner å bli en domene med ekstremt mange konkurrenter, men finske Ultimate klarer seg svært bra.
Stravito (Sverige)
Svenske Stravito har satset på å samle og strukturere markedsdata. Gjennomførte i høst en emisjon der de hentet inn 128 millioner svenske kroner i kapital, så her er det all grunn til å tro at det skal investeres i flere ansatte og mer vekst.
Simplifai (Norge)
Gründer Bård Myrstad og Simplifai har gjort stor suksess med sine digitale medarbeidere. Selskapets fokus dreies muligens vekk fra det vi tradisjonelt sett forbinder med martech etter at selskapet i fjor ble kjøpt opp av Elop som satser på ultralydteknologi.
Leadoo (Finland)
Leadoo har utviklet teknologi som skal gjøre det enklere å konvertere besøkende på nettsiden til kunder, leads og salg. Det finnes mange selskaper av den sorten, men ikke mange som gjør det like godt som finske Leadoo.
Cavai (Norge)
Cavai er et norsk adtech-selskap som vokser raskt innen det de kaller conversional ads. Å bygge en ny kategori er aldri enkelt, men mye tyder på at Cavai er på rett vei.
Leadfamly (Danmark)
Gamification er noe vi ser komme i en del martech-selskaper, men få satser så hardt på dette som danske Leadfamly. Ved hjelp av deres verktøy kan markedsførere lage lekne og underholdende markedskampanjer.
Synthesia (Danmark)
Det finnes mange selskaper som har laget gode verktøy for å produsere videoer, men selv i et konkurranseutsatt marked har Synthesia gjort det veldig bra med de to danske gründerne Steffen Tjerrild og Victor Riparbelli ved roret.
Juni (Sverige)
Det svenske selskapet Juni ble etablert i 2020 og har blitt omtalt som et av Europas raskest voksende selskaper, godt hjulpet av hundrevis av millioner i frisk kapital. Selskapets forretningsidé er å gjøre det enklere å drive nettbutikk. Kanskje mer et fintech-selskap enn et martech-selskap, men de har flere løsninger som er relevante for markedsførere, så vi gir Juni likevel en plass på vår martech-liste.
Contractbook (Danmark)
Verktøy for elektronisk signering av avtaler gode systemer for å oppbevare digitale dokumenter er et domene med mange aktører. Men Contractbook klarer seg utmerket likevel.
Ocean.io (Danmark)
Ocean.io har kommet som en rakett innen domenet som ofte omtales som Account based marketing. Selskapet hentet for få uker siden 43 millioner danske kroner i en emisjon for å gå inn på det amerikanske markedet.
—
PS: Når vi har valgt ut selskaper, har vi brukt data fra LinkedIn. Vi vet det finnes en feilmargin i antall ansatte på LinkedIn og at enkelte er litt upresise når de oppgir årstall for etablering på LinkedIn, men vi mener våre funn likevel gir et representativt bilde. Om du har innspill til denne listen eller ideer til andre lister vi kan lage, send en epost til community@springboard.no.