Få kjenner norske markedsføringsbransjen bedre – nå skal mediegründeren investere i martech
Kampanje kjøper seg inn i det norske martech-selskapet Coright. Samtidig varsler den norske nettavisen at de vil gjøre flere aksjekjøp.
Det er ikke noen stor investor som nå entrer det norske investor-markedet, men for alle som jobber med markedsføring er Kampanje.com et kjent og kjært nyhetsnettsted.
Ifølge nettavisen Shifter skal Kampanje gjøre to til tre investeringer i år. Ticket size vil i første omgang være mellom 500 000 og 1 million kroner.
– Motivasjonen er å lære litt, komme i kontakt med oppstartsselskaper og nye miljøer, holde oss oppdatert på teknologi, sier Nina Gade Tenvik, kommersiell sjef i Kampanje Media til Shifter.
Nina Gade Tenvik skal lede det nyopprettede investeringsselskapet, mens Knut Kristian Hauger fortsetter som redaktør i Kampanje.
Balansegangen mellom det redaksjonelle og kommersielle skal gå greit, mener Knut Kristian Hauger.
– Det er jo en spennende diskusjon. Det er jo et sunt prinsipp at journalister ikke skal eie aksjer i selskaper de omtaler regelmessig. Samtidig er det ikke et mediehus som ikke har en slags new ventures eller x-satsing. Se bare på hvordan Schibsted ekspanderer i dag, inn i strøm og andre bransjer. Så hvorfor kan ikke vi som en mindre aktør gjøre det?
Når Kampanje nå blir investor følger de altså i Schibsteds fotspor. Men også flere mindre aktører har valgt å kombinere nyheter og investeringer, herunder Martech24 som eies av Springboard Martech og Ehandel Growth som eies av Ehandel.se.