QR-app måtte nedbemanne i sommer – Nå henter selskapet 40 millioner kroner i frisk kapital
Favrit kom til markedet med en «QR-app» for serveringsbransjen midt under pandemien.
Det gav enorm etterspørsel, men etter hvert ble markedet mettet for den typen enkle løsninger og antall konkurrenter vokste også raskt. Favrit måtte derfor nedbemanne i sommer.
Nå er selskapet tilbake for fullt med mer avanserte kassesystemer.
Med Favrits nye løsninger kan de ansatte selge i baren eller ved bordet, og så kan gjestene om de ønsker, legge til ekstra bestillinger selv gjennom appen. Betaling og tipsing kan også skje gjennom appen. Med nye løsningen til Favrit har de et fullverdig kassesystem, sier Favrit-gründer Edwin Fjeldtvedt til Shifter:
– Kjøpet kan spores på tvers av terminal og digitalt kjøp. Vi ser hvor mange besøk og transaksjoner i snitt som blir gjennomført per gjest per dag og sted. Over tid bygger vi innsikt som vil utgjøre en forskjell for serveringsstedene. Hvor mange lojale kunder har vi? Optimaliserer vi? Vi sitter på mye spennende informasjon som kan hjelpe utestedene med «targeted marketing» basert på historiske kjøp og interesser.
Nå melder selskapet at de i løpet av høsten har fått tilført 40 millioner i frisk kapital i en fulltegnet emisjon. To av de eksisterende eierne, Idékapital og Wiski Capital, ikke bare forsvarte sine eierandeler, men de tegnet faktisk dobbelt så mange som de trengte. Også Silje Landevåg, gründer av nettbutikken Get Inspired, investerte i selskapet, skriver Shifter. Ifølge Shifter skal selskapet nå hentet ytterligere 15 millioner kroner – til samme betingelser som ved høstens emisjon.