Roger Lindskog, Ann Henriksson, Johan Svensson og Göran Broberg. (Foto: Ehandel Growth)
Breaking news

Nordens største nettavis for ehandel gjør VC-satsing: – Norge er ekstra interessant

Nordens største fagnettsted for ehandel kjøper forsikringsplattform for ehandelsselskaper. Satsingen skjer via medieselskapets nye VC-satsing Ehandel Growth.

Ehandel.se og LRF Media AB investerer i Easy Peasy som tilbyr en digital forsikringsplattform for e-handelsselskaper. Satsingen skjer via den nye VC-satsingen Ehandel Growth.

Easy Peasy satser på det de selv omtaler som «Embedded insurance», det vil si en plattform der ehandlere kan tilby produktforsikring til sine kunder og samtidig øke sin egen lønnsomhet.

– Vi ønsker å gjøre det enkelt for netthandlere å tilby forsikring til sine sluttkunder på varer man ikke kjøper så ofte. Behovet er tydelig og fenomenet eksisterer allerede i den fysiske handelen, men til nå er det ingen forsikringstjeneste designet for den digitale kjøpsprosessen. Vi ser på Ehandel Growth som en viktig strategisk investor, sier Göran Broberg som er gründer og administrerende direktør i en pressemelding.

Skalerbar forretningsmodell

Helt alene er Easy Peasy riktignok ikke i dette markedet, slik Broberg antyder. Også nordmannen Roy Røstbø Jungestål satser i samme gate med sitt konsept Imsure.

– Easy Peasy har en klart skalerbar forretningsmodell. Vi er imponert over teamet bak satsingen og deres plan for rask vekst. Vi har merkevaren og kanalene for ehandlere i Norden og er overbevist om at vi kan bidra til vekst, sier Johan Svensson, administrerende direktør i Ehandel og en av initiativtakerne til Ehandel Growth.

Med 17 prosent eierandel blir Ehandel Growth den nest største eieren i Easy Peasy. I tillegg til Göran Broberg, inkluderer andre eiere Roger Lindskog, en forsikringsekspert og andre investorer med lang erfaring med skalerbarhet innen tech.

Johan Svensson går inn i Easy Peasys sitt styre.

Varsler flere tech-kjøp – norske selskaper er ekstra attraktive

Easy Peasy blir den sjette investeringen for Ehandel og LRF Media. Tidligere investeringer inkluderer oppkjøpet av Ehandel.com og NXT i Norge, det svenske SEO-byrået Brath og en løsning for live shopping – SHOWROOM. Oppkjøpene til nå har kommet sporadisk.

Med lanseringen av Ehandel Growth må vi anta at svenskene fremover vil være aktive på investeringssiden.

I en kommentar til Martech24 er Johan Svensson tydelig på at de tenker nordisk, men at norske selskaper står høyt på ønskelisten til den nye VC-satsingen.

– Vi ser vår investering Ehandel Growth som nordisk, akkurat som vår tilstedeværelse i Ehandel. Norge er ekstra interessant fordi vi har en sterk tilstedeværelse og det er en naturlig mulighet for både norske og svenske bedrifter til å vokse i nabolandet. Med vårt tilbud om å investere kapital, kunnskap og markedsføringsmuligheter til e-handelsbedrifter ser jeg at vi er svært relevante både for gründere og andre selskaper som investerer i økosystemet e-handel.

Styreleder i Ehandel.se, Ann Henriksson, synes satsingen på Easy Peasy og Ehandel Growth er et tydelig eksempel på vekststrategien som LRF Media har staket ut.

– Vi ser på ehandel som vårt primære vekstområde som vi bygget grunnlaget for med oppkjøpet av Ehandel.se for drøye fire år siden. Da kunne vi selvfølgelig ikke forutsi den raske veksten innen ehandel, men å ha både en relasjon og kanaler til ehandel ser vi som verdifullt å utvikle. Vi ønsker å investere i flere selskaper som skaper verdier for selskaper som driver ehandel.

Commercial on Martech