Tommy Resin og Christer Pettersson (Foto: Ehandelstrender)
Podcast

Nisjede markedsplasser gir nye muligheter

Nisjemarkedsplasser hos forhandlere som Stadium og Elkjøp/Elgiganten gir nye muligheter for merkevarer å selge i samarbeid med store forhandlere.

Litt i skyggen av den amerikanske ehandelsgiganten Amazon dukker det opp stadig flere nisjemarkedsplasser og disse drives ofte av lokale og regionale forhandlere som allerede har trafikk og tydelig fokus.

I denne delen snakker programleder Christer Pettersson om utviklingen av nisjemarkedsplasser med Tommy Resin, Head of Digital Business på Stadium og ansvarlig for Stadium Connect markedsplass.

Markedsplasser, hvor det allerede er etterspørsel og villige kunder, kan være en rask vei til økt salg, men vi snakker mest om Amazon som er en bred og åpen plattform hvor alle kan selge og hvor det ikke er fokus eller et kurert utvalg.

En kjent nisjemarkedsplass er Zalando og noen kjente kurerer på markedsplasser i Norden drives av Elgiganten, Åhléns og Stadium.

Hvilken plass har nisjemarkedsplasser i denne blandingen av brede og mer spisse markedsplasser? Og hvilke fordeler og mulige ulemper kan denne typen markedsplasser gi for merkevarer og kunder?

Vi snakker om Stadiums opplevelser av det første året som en kurert markedsplass og går i dybden på hva som skiller disse markedsplassene fra brede alternativer som Amazon og CDON.

Til slutt ser vi fremover og går også inn på hvordan disse markedsplassene og merkevarene som blir med kan bruke relevant kundedata til å utvikle både tilbud og sortiment for bedre å møte kundenes behov i ulike kanaler.

Commercial on Martech