Advarer: En perfekt storm i norsk netthandel
Netthandelen har vokst kraftig siden 2020, men nå er hvetebrødsdagene over, advarer Gerhard Anthun fra Virke og Ole Martin Evensmo fra Springboard og Martech24.
Norsk netthandel har hatt en fantastisk utvikling siden 2020. Men nå rammer renteøkninger, inflasjon og kraftige økninger i energipriser både den globale og norske økonomien. Virke forventer nullvekst i detaljhandelen i 2022, og en nedgang i 2023.
Derfor stilles det krav til at nettbutikkene må tilpasse seg raskt. Nå er det viktigere enn noen gang å være innovativ, kutte kostnader, forbedre prosesser og automatisere logistikken.
I denne episoden av podkasten Netthandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Gerhard Anthun, bransjedirektør for e-handel i Virke Digital Handel og Ole Martin Evensmo, grunnlegger av nettverket Springboard Martech og nettavisen Martech24.
Under pandemien har nordmenn handlet mer fra norske nettbutikker enn tidligere. Vinnerne under pandemien er omnikanal-kjedene som satset stort på internett under pandemien.
Det finnes mye innovasjon i norsk e-handel, men dette gjelder langt fra alle netthandlere. Norske e-handlere må dessuten satse mer på internasjonalisering.
Ole Martin Evensmo mener også at norske e-handlere må dele mer av sine erfaringer og suksesser for at hele bransjen skal utvikle seg.
Episoden ble spilt inn 29. september.