Nesten alle store nettsteder sliter med egen søkemotor – nå vil vekstselskapet løse problemet
Den interne søkemotoren er svært viktig for innholdsrike nettsider, men likevel strever de fleste med å få søket til å fungere skikkelig.
Denne artikkelen er publisert på vegne av Sannsyn.
Forbrukerne søker stadig mer hos Google og øvrige søkemotorer. Deres forventninger til et godt søk har etter hvert utviklet seg og forbrukerne forventer nå samme gode søkeopplevelse når de besøker nettsider, nettbutikker, nettaviser og intranett.
– For alle store nettsider med mye informasjon er et godt søk helt kritisk, sier Morten Krogh-Moe, daglig leder i det norske teknologiselskapet Sannsyn.
Ifølge Forrester Research går for eksempel 43 prosent av de besøkende direkte til søket når de går inn i en nettbutikk.
En av verdens mest brukte søkemotorer
Et av Sannsyns viktigste satsingsområder er søk. De siste årene har Sannsyn jobbet med søk for blant annet Universitet i Oslo, butikkjedene ARK Bokhandel og Sprell, samt B2B-selskapene Berggård Amundsen og Elektroskandia.
Sannsyn jobber særlig med Apache Solr, ofte omtalt som en av verdens beste søkemotorer. Solr som er bygd på åpen kildekode, brukes av alt fra nettbutikker og veldedige organisasjoner til nettaviser og offentlig sektor.
Internasjonalt brukes Solr av Ticketmaster, eBay, Netflix, Zappos og Best Buy. Også her i Norge er søkemotoren svært populær. Den brukes blant annet av Finn.no og Universitetet i Oslo.
− Solr er en fantastisk søkemotor, men den har noen svakheter i tilgjengelighet for dem som skal implementere den og ta den i bruk. Det kan være svært komplisert å få ut statistikk eller å gi enkelte søkeord en ekstra boost. Til og med det å legge inn ekstra synonymer kan virke i overkant vanskelig for dem som ikke er teknikere, forklarer Krogh-Moe.
For å løse dette valgte Sannsyns Solr-eksperter like godt å utvikle en tilleggsmodul til Solr. Helt sentralt står maskinlæring, nevrale nettverk, Natural Language Processing og avansert statistikk og dataanalyse.
Mange har problemer med søket
Solr-utvidelsen som har fått navnet TellusR rulles nå ut i det nordiske markedet. Selv om Sannsyn ikke har begynt å markedsføre løsningen, booker selskapet nå flere kundemøter i uken med bedrifter, organisasjoner og offentlige virksomheter som ønsker å få orden på søket.
– Det er tydelig at mange har problemer med søk og trenger bistand, smiler Krogh-Moe.
Med TellusR installert får brukerne både tilgang til mer søkestatistikk (f.eks søkeord som øker eller faller i popularitet, ord som gir null treff og ord som konverterer), men også mulighet til å A/B-teste Solr-konfigurasjoner og løfte frem bestemte søkeord. Forbedret semantisk forståelse og personalisering er også en del av løsningen.
Ved behov kombineres TellusR også med å leie inn Sannsyns Solr-eksperter.
– Å forbedre søket kan være komplekst og da trengs både teknologi, kompetanse og erfaring, oppsummerer Krogh-Moe.