Tilbakegang for Schibsteds pristjeneste for ehandlere
I februar ble det kjent at Schibsted vurderer å selge prissammenlikningstjenesten Prisjakt. De nyeste salgstallene vil i tilfelle neppe øke verdien på selskapet.
I fjor omsatte Prisjakt for 383 millioner kroner med en EBITDA-margin på 29 prosent. Det vil si at Schibsted tjente 109 millioner kroner på sin prisportal i 2021. Enda litt bedre var tallene i 2020 med 398 millioner kroner og 122 millioner kroner på bunnlinjen.
Om vi så ser på årets første kvartal, gikk Prisjakt-omsetningen ned 11 prosent, sammenliknet med samme kvartal i fjor. I sin ferske kvartalsrapport forklares dette med lavere trafikk og mindre klikkinntekter. I samme periode gikk EBITDA-marginen ned fra 25 til 12 millioner kroner, det vi mer enn halvering av lønnsomheten.
Dette var hovedsakelig drevet av en fortsatt nedgang i ehandelsmarkedet etter den covid-relaterte bumpen i fjor, sier Schibsteds administrerende direktør Kristin Skogen Lund i en pressemelding.