5 grunner til å inkludere native annonser i din markedsføringsstrategi
“Content is king, but distribution is queen & she wears the pants,” sa J. Perelman. Men hva betyr dette for deg?
Du vet at det å lage bra innhold og å ha en gjennomtenkt markedsføringsstrategi er essensielt for å skaffe seg leads og gjøre salg. Problemet er at du kan ha det beste innholdet som finnes, men det er meningsløst dersom ingen ser det. Å kjøpe tradisjonelle annonser er dyrt og resultatet er uforutsigbart.
Så hva er svaret? Å lage mer innhold? Å lage bedre innhold? Ja, men ikke egentlig.
Svaret er å bruke native annonser i nyhetsfeeden til målgruppen din.
Native markedsføring er en av de mest populære trendene på markedet om dagen. Det er forventet at vi kommer til å bruke 372% mer innen 2025 på native markedsføring, og skape en global markedsverdi på over 402 milliarder dollar. Lurer du på hvordan du kan inkludere native annonser i din markedsføringsstrategi?
Her er 5 grunner til at vårt team med eksperter hos Readpeak mener du burde investere i native markedsføring i 2023 og i årene som kommer:
1. Native annonser har en høyere klikkfrekvens enn tradisjonell markedsføring
Betalte annonser er kun verdt pengene om leseren faktisk klikker på annonsen og besøker nettsiden din. Det er derfor du må holde et øye med klikkfrekvensen (CTR) når du skal bedømme hvor bra kampanjen din gjør det.
En høy klikkfrekvens betyr at annonsen din er engasjerende, relevant og attraktiv nok til at leseren ønsker å lære mer om hva du tilbyr. Med en native kampanje kan du forvente å se klikkfrekvenser flere ganger høyere enn med tradisjonelle annonser. Dette er et resultat av plasseringen på nettsiden og annonsens tilpassede design. Native annonser er designet for å bli sett også på mobiler og nettbrett, noe som gjør annonsene mindre påtrengende og ikke irriterende som andre typer reklame.
Ingen liker et irriterende pop-up vindu som avbryter leseropplevelsen!
2. Native annonser er kostnadseffektive
En fordel med å ha en høyere klikkfrekvens er at det også har en positiv påvirkning på kost-per-klikk (CPC) og kost per handling (CPA).
Det er nemlig dette som gjør native annonser så kostnadseffektive.
En høyere klikkfrekvens er praktisk å ha når når du sikter deg inn på riktig media for målgruppen din. Mange i markedsføring som betaler for Google PPC annonser ender opp med å tape penger når de ved et uhell tiltrekker seg feil publikum. I Readpeak skjer ikke dette.
Måten native annonser retter seg direkte til målgruppen gir en høyere klikkfrekvens hos riktig publikum.
Som et resultat av dette reduseres kostnaden på kost-per-klikk, og gir deg dermed mer for pengene.
3. Skaff deg flere leads av høy kvalitet
Hva er det ultimate målet med annonsene dine?
Det er godt mulig det er å omdirigere flere potensielle kunder til nettsiden din og skape flere leads av høyere kvalitet. Hvordan kan native annonser hjelpe deg dit? Annonsene lar deg promotere landingssiden din. Siden dette ofte er den første siden potensielle kunder ser, bør det være en oppfordring til handling (CTA) der som spør dem om noe.
Hensikten med dette er ofte å samle e-postadresser. Et eksempel på dette er at du må melde deg på en epostliste for å få lastet ned noe gratis. Og der har du det; et lead.
Docrates eksempelet: La oss ta en kikk på Docrates som et eksempel på hvordan de fant leads ved hjelp av native markedsføring. Docrates er et sykehus i Helsinki i Finland som spesialiserer seg på kreftpasienter. De utfører diagnostikk, behandling og oppfølging av pasienter med kreft. Docrates sitt markedsføringteam begynte å bruke Readpeak sin plattform for native annonser i begynnelsen av 2017. Dette verktøyet har vært i bruk siden for å reklamere innhold på forskjellige medier. Hovedfokuset til Docrates sin markedsføring har vært å øke bevissthet. Selskapet ønsker også å finne kontakter på en målbar måte som kan bli optimalisert.
I følge alle indikatorene for konvertering har native annonser via Readpeak bedre trafikk enn Facebook. Selv om Facebook er rimeligere og har fått gode resultater på f.eks. lesetid, er det få konverteringer sammenlignet med Readpeak.
4. Skalér utenfor sosiale medier
Har du problemer med å se resultater av kampanjene dine på sosiale medier? Du er ikke alene! Sosiale medier er uforutsigbare og det kan føles ut som om algoritmen forandrer seg raskere enn en kan holde tritt. Flere selskaper har strevd på grunn av dette når de ser at postene deres mister rekkevidde nesten over natten. Som et resultat av dette er det viktig å se på alternative måter en kan skille seg ut på og å bruke flere forskjellige markedsføringskanaler.
Å inkludere native annonser i din markedsføringsstrategi gir deg de beste mulighetene for suksess i den digitale verden. Det fjerner stresset og uforutsigbarheten ved å prøve å forstå hva sosiale medier krever av en. Så lenge du vet hva målgruppen din er og kan lage bra innhold, er du godt på vei til suksess med dine native annonser.
5. Native annonser bygger kjennskap til merkevaren din
Native annonser er en fantastisk mulighet for å skape mer gjenkjenning av merkevaren din. Forbrukere er lei følelsen av å bli bombardert med innpåslitne annonser, til de grader at de har begynt å fullstendig ignorere dem og scroller videre. Markedsføringsteam må derfor skape integrerte annonser som ligger innimellom innholdet uten å forstyrre brukeropplevelsen.
Annonsene må være interessante nok til å friste leseren til å klikke på dem. Det er her native annonser kommer inn i bildet. Den sømløse plasseringen mellom det andre innholdet gir et positivt bilde av selskapet ditt. Det viser publikummet ditt at du tror nok på selskapet ditt til å investere i det. Dette gir dem en trygghetsfølelse og viser at du er til å stole på.
Å jobbe med omdømmet ditt på denne måten hjelper målgruppen huske hvem du er. Dette betyr at når de potensielle kundene dine er klare for å kjøpe det du selger, er det naturlig å bestille det hos deg.
Konklusjon
Tenker du fortsatt på å prøve native markedsføring?
Om du har betalt for tradisjonelle PPC annonser før og ikke har fått resultatene du fortjener, kan det å bytte over til native annonser være den beste bestlutningen du kan gjøre for bedriften din.