Norgesvennene i Madington kjøpes opp av VO2 (prislappen får du av oss)
VO2 Cap Holding kjøper alle aksjene i Madington.
Madington har spisskompetanse med proprietær teknologi for å produsere digitale, bevegelige annonser, som nettvideo, DOOH eller nettbannere.
Madingtons proprietære plattformer har det som mål å gjøre det mulig for kunder å administrere og gjenbruke annonseproduksjoner selv, raskere og betydelig mer kostnadseffektivt enn tradisjonell manuell produksjon.
Selskapets omsetning i 2023 er estimert til å utgjøre 11 millioner svenske kroner med et positivt driftsresultat.
– Vi ønsker Madington velkommen til VO2-familien hvor vi vil ha et sterkt fokus på vekst og skalere selskapet fra et relativt lite gründerselskap, til den internasjonale arenaen. Dette er en perfekt match for våre datterselskaper innen VO2 med flere inntektssynergier innen både online og digital utendørsannonsering. Med VO2s nettverk gir vi tech-teamet på Madington gode forutsetninger for rask ekspansjon i markedet. sier Bodil Ericsson Torp, administrerende direktør i VO2.
Kjøpesummen utgjør 20 millioner svenske kroner. I tillegg kan de gamle eierne få inntil 45 millioner kroner fordelt på årene 2024 til 2026, betalt med en blanding av VO2-aksjer og kontanter.
Madingtons kunder består av publister, mediebyråer, annonsører og reklamebyråer. Madington har først og fremst en sterk posisjon i det norske markedet, inkludert TV 2 (Norge), Aller Media AS, Power og Publicis. VO2 og Madington har nå til hensikt å skalere selskapet ved hjelp av VO2s brede nettverk til mer geografiske markeder i Norden og Europa.
Konsernet inkluderer de heleide datterselskapene Netric Sales AB (netricsales.com), Leeads AB (leeads.com), AdProfit AB (adprofit.se), Livewrapped AB (livewrapped.com), Borg Owilli AB (borgowilli.se) og det tilknyttede selskapet Zalster AB zalster.com.