Lønnsnivået i martech-sektoren: To selskaper i egen klasse
Det svenske nettstedet Breakit har gjort en sammenstilling av lønnen i en rekke svenske tech-selskap. Det er interessant lesning, også sett med martech-øyne.
Alltid aktuelle Breakit publiserte denne uken en liste med snittlønningene i 248 svenske selskaper.
Mange av aktørene på listen har ingenting med martech å gjøre, men antallet relevante selskaper er mer enn stort nok til at listen vekket vår interesse. Ideelt sett kunne det kanskje vært bedre å se på medianlønn fremfor gjennomsnittslønn, men det får vi også glemme. At listen også kun inneholder et utvalg martech-selskaper får vi også tåle.
Helt i lønnstoppen finner vi ikke overraskende Google Sweden AB (401 ansatte) og Facebook Sweden AB (59 ansatte) som i fjor hadde en snittlønn på henholdsvis 160 661 og 155 865 svenske kroner. Det betyr en snittlønn hos de to gigatene på nærmere to millioner norske kroner.
På tredjeplass finner vi ehandelsplattformen Tipser som hadde en snittlønn på 119 628 kroner i fjor. Nå er selskapet riktignok blitt kjøpt opp av amerikanske selskapet Bolt, så mulig at neste år vil samme tall endre seg.
En annen kjenning som må trekkes frem er Juni som er et selskap i grenseland mellom martech og fintech. Selskapet vokser særdeles raskt og det har åpenbart gitt gode tider for de 11 ansatte selskapet hadde i fjor. I snitt hevet de 105 100 svenske kroner i månedslønn. Det gav Juni en 7.plass på lønnsstatistikken.
På plassen Juni bak finner vi Hive Streaming med 99 477 kroner.
Om vi ser på de som har en lønn i intervallet 80 til 85 000 kroner, finner vi kjenninger som Neo4j, Bambuser og Trustly.
Om vi så beveger oss ned på lønninger i intervallet 60 og 70 000 kroner, dukker selskaper som Litium, Funnel og Loop54 opp.
Om vi kikker enda lengre ned på listen, finner vi for eksempel Bannerflow. Deres 91 ansatte fikk i fjor en snittlønn på vel 54 000 kroner. Et lite hakk bedre enn de ansatte i Pricerunner som fikk 52 579 kroner i snitt. Omtrent på samme nivå ligger giganten Sinch med 55 467 kroner.
Det er dog langt ned til listens jumboer. Her finner vi ehandlere som Boozt, CDON, Pierce, Babyshop og BHG Group med lønninger mellom 19 og 30 000 kroner.
Forskjellene er altså enorme. Med tanke på at det er kun et begrenset antall selskaper med i oversikten og det internt i selskapene kan være store forskjeller (og medianlønn kanskje kunne være et bedre tall å bruke enn snittlønn), kan vi selvsagt ikke trekke så mange konklusjoner. Men én ting kan vi si med sikkerhet. At det er gode tider hos Google og Meta er det ingen tvil om.