Kapitaltørke får Oda-sjefen til å endre forretningsmodell
Oda ønsker å satse på selskapets verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi og vurderer å bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester (Logistics as a Service - LaaS) i nye markeder.
I den forbindelse planlegger Oda å fase ut matleveringstjenesten i Finland og ser på muligheten for å inngå partnerskap for å tilby logistikk- og distribusjonstjenester i det finske markedet. Oda har på denne bakgrunn innledet forhandlinger med de ansatte i Oda Finland, men vil inntil videre fortsette å levere til selskapets finske kunder.
Odas virksomhet i Norge og Tyskland fortsetter
Oda hevder at de har verdens mest effektive logistikk- og distribusjon for dagligvarer. Dette måles gjennom enheten UPH, som indikerer hvor mange varer som plukkes per arbeidstime på et lager. Oda oppnår 233 enheter per time i Norge og 170 i Finland. Fremover ønsker selskapet å utnytte dette konkurransefortrinnet og bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder.
– Vi ønsker å utnytte vår verdensledende effektivitet og vurderer å bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder. Som et første steg på veien ser vi på muligheten for å tilby dette i Finland, hvor vi på kort tid har oppnådd så høy effektivitet på driften at vi har et godt utgangspunkt for å skape et “proof of concept”, sier Oda-sjefen Karl Munthe-Kaas i en pressemelding.
Endrer forretningsmodellen i Finland
For litt over ett år siden åpnet Oda i Finland. På den korte tiden har Oda blitt blant Helsinkis største online matbutikk med hjemlevering, og er blant de nettbutikkene i Europa som har vokst raskest. I Finland fikk Oda raskt en omsetning på 22 millioner euro i 2022, og har nå i mai en annualisert omsetning på 34 millioner euro.
Kapitalmarkedet har imidlertid endret seg dramatisk siden Oda kom inn i Finland. Kapitalkostnadene har økt, noe som betyr at en forretningsmodell som tidligere var finansierbar i Finland, ikke er det lenger i dagens kapitalmarked.
Oda vil fortsette å selge mat på nett i Norge og Tyskland. I Norge er Oda landets ledende matbutikk på nett, og selskapet oppnådde lønnsomhet i det norske markedet i 2021. I Tysland ønsker Oda å dra nytte av den enorme størrelsen på det tyske dagligvaremarkedet (EUR 200 milliarder), samt landets høye befolkningstetthet.