Salestech-selskaper slår seg sammen for å danne ny datagigant
Finske Leadfeeder slår seg sammen med tyske Echobot med mål om å hjelpe bedrifter å lykkes bedre med B2B-salg.
Finske Leadfeeder har gjort suksess med å hjelpe deres kunder med å identifisere vite hvilke selskaper som besøker nettsidene deres og hva de gjør på nettsiden, noe som er veldig relevant for B2B-bedrifter.
Svakheten til Leadfeeder er at de har manglet et register over kontaktinformasjon til personene som kan ta kjøpsbeslutningene. Det tyske selskapet Echobot har denne informasjonen tilgjengelig.
Ifølge Pekka Koskinen, administrerende direktør i Leadfeeder, har Echobot Europas største register over kontaktinformasjon for bedrifter.
– Det er en drømmematch. Vi har så langt kjøpt kontaktinformasjonen fra ulike kilder, men det har vært vanskelig å få tilstrekkelig oppdatert og korrekt informasjon. Kvaliteten på vårt register har ikke vært så god som vi ønsket. Etter sammenslåingen har vi all kompetanse i huset.
Det nye selskapet vil sysselsette 250 personer og ha hovedkontor i Tyskland. Begge selskapene er omtrent like store. De har over 100 ansatte og rundt 10 millioner euro i omsetning. Ved fusjonen vil investoren Great Hill Partners investere 180 millioner euro i det nye selskapet. Det er ikke avgjort hva det nye selskapet skal hete.
I Europa er dette markedet fragmentert, der blant annet nordiske aktører som Asiakastieto, Vainu og Bisnode har en viss posisjon.