I fjor vraket Martech24 publiseringsplattformen som nå skal ut i verden med friske millioner
Da Martech24 i fjor skulle velge publiseringsplattform, hadde vi en god dialog med Publish Lab AS og deres publiseringsplattform Labrador CMS.
Til slutt valgte Martech24 å bygge vår løsning på CMS’et WordPress.
Det betyr ikke at Labrador ikke var bra, det var faktisk imponerende bra og billig, men publiseringsplattformen var tilpasset vanlige nettaviser og ikke Martech24 som er en kombinasjon av nyheter og en rekke guider, inkludert en egen martech-guide.
Siden den gang har Martech24 blitt en etablert nettavis for de som jobber med markedsføring og/eller ehandel, mens Labrador CMS har styrket sin posisjon som en solid leverandør av teknologi til nettaviser.
Labrador ble opprinnelig startet i Aller-konsernet, før de etter hvert fikk med seg TV2 som medeiere. Ifølge Shifter har Labrador i dag omtrent 200 nettaviser på kundelisten, hovedsakelig nordiske aviser.
Både TV2 og Dagbladet bruker publiseringsplattformen, men også nisjenettsider som Elle Magazine, Computer World, Medier24 og Shifter.
Nå melder Shifter at Labrador CMS har hentet inntil 25 millioner kroner i en todelt finansieringsrunde ledet av VC-fondet Skagerak Capital, med støtte fra TV2 Invest. Fra før av er Aller Media og Egmont allerede hovedeiere i selskapet.
Jan Thoresen som er styreleder i selskapet, er tydelig overfor Shifter på hva som er publiseringsplattformens største trussel i tiden som kommer.
– Det blir å beholde kulturen samtidig som man vokser. Samt å få til en internasjonal skalering. Vi har flere kunder i Norden, men det blir noe helt annet å skalere utover Norden. Vi vet blant annet at det er ulike mediekulturer i ulike land, men vi vet at produktet vårt skalerer og kan brukes av de aller fleste nettaviser i verden, sier han.