Even Ødegård (t.v) og Eivind Bodding fra Markedsføringspodden.
Podcast

Martech-eksperter: Slik jobber du med kundematching og egne kundelister

Bruk av førstepartsdata blir stadig viktigere. Men hva skiller egentlig førstepartsdata fra tredjepartsdata? Og hvordan lykkes man med kundematching?

Eivind Bodding og Even Ødegård fra Markedsføringspodden tar hver uke for seg nye spørsmål og utfordringer knyttet til salg og markedsføring. I denne episoden har de fått tilsendt et spørsmål fra en lytter som ønsker å vite mer om kundematching og bruk av førstepartsdata. Sentralt her er bedriftenes egne kundelister eller epost-lister.

Det finnes flere grunner til at dette er et viktig domene, mener markedsføringsduoen. For det ene kan man bruke dataen til å snakke med eksisterende kunder (eventuelt ikke snakke til eksisterende kunder) og finne nye kunder (speilpublikum).

Et eksempel som trekkes frem er å trekke ut en liste med kunder som har kjøpt ett av dine produkter, men ikke et annet naturlig mersalgsprodukt, og så laster opp denne listen til for eksempel Google, Schibsted, Amedia eller Facebook.

Commercial on Martech