Investor Jessica Mattsson har klare oppfatninger om hvilke selskaper som kan bli en milliard-suksess
Svenske Eequity hjelper ehandlere med å vokse fra rundt 50 millioner svenske kroner i omsetning til én milliard kroner.
VC-selskapet eEquity har en sjekkliste for vekst: 1) rekruttere ferdigheter, 2) endre teknologi, 3) en tydelig merkevare og 4) kundeopplevelsen er alt.
For at en ehandel skal bli et milliardbedrift må markedet være stort nok og produktene ikke for store, slik at de kan sendes globalt. Men det viktigste er teamet bak og implementeringen av dem, ifølge Jessica Mattsson, investeringssjef i Eequity. Hun burde vite det etter fem milliard-suksesser med Eequity.
I denne episoden av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Jessica Mattsson, investeringsdirektør i Eequity, som hele tiden leter etter nye ehandlere å investere penger og kunnskap i.
Når Eequity bygger et selskap sammen med gründerne, starter de med å bygge et team og en ledergruppe rundt gründerne. De bruker nettverkene sine til å rekruttere ferdigheter som mangler. Det som aldri mangler er et veldig sterkt driv blant gründerne og en Pippi Langstrømpe-holdning – «Det har jeg aldri gjort før, så derfor burde jeg gjøre det».
Når Eequity går inn i et selskap, har de vanligvis allerede salg til Norden. Neste steg blir derfor å lokalisere butikken i markeder hvor det allerede gjøres innkjøp.
En vanlig feil blant ehandlere er at de har for få varer på lager og derfor taper salg. Derfor er det viktig å forutse salg og følge nøye med på varelageret ditt.
Eequity har investert 2,5 milliarder svenske kroner i 37 selskaper – de fleste innen ehandel, men også innen martech. De har en klar plan for å få selskaper som Footway, Ideal of Sweden, Pricerunner NA-KD og Lavendla til å vokse.