PR-startup med AI-suksess – nå får de en industriell eier som skal gi dem ytterligere vekst
Infomedia kjøper seg inn i tech-startupselskapet MediaCatch og deres softwareplattform.
Infomedia investerer i MediaCatch, og styrker dermed overvåkningen av lyd og bilder i selskapets samlede medieovervåkning. Infomedia får en eierandel på 23 prosent i MediaCatch.
Samtidig får MediaCatch tilgang til både et nordisk og internasjonalt marked, via Infomedia.
Teknologien til MediaCatch baserer seg på kunstig intelligens (AI) og kan brukes til overvåkning og gjenkjennelse av blant annet tekst, logo, objekter, ansikter, stemninger, kjønn og alder på tvers av tv, podcast, YouTube, streamingtjenester og sosiale medier.
– Vårt medeierskap av MediaCatch gir noen gode produktsynergier. Infomedia leverer medieovervåkning og kommunikasjonsinnsikter til kunder i Norden og internasjonalt, og med MediaCatch kan vi koble på teknologi og en «knowhow» på et område som vi ønsker å styrke oss på. Vi jobber konstant med å forbedre våre overvåkningsløsninger, og nå har overvåkning av lyd, bilder og video fått et større fokus. Med denne investeringen løfter vi kvaliteten i våre løsninger på både norsk, svensk, dansk og finsk, og de internasjonale hovedspråkene vil også dekkes gjennom mulighetene hos MediaCatch, sier Infomedias administrerende direktør Thomas Vejlemand i en pressemelding.
MediaCatch har sine røtter i Syddansk Universitets (SDU) universitets- og forskningsmiljø, og har fortsatt sterke relasjoner til forskningsområdet innen kunstig intelligens, lyd og bilder. Også Infomedia er et dansk selskap.
Det er ikke første gangen Infomedia kjøper aksjer i PR-relaterte verktøy. I 2018 kjøpte teknologiselskapet Opoint og året etter kjøpte de M-Brain.