Pengedryss til selskap som satser på personalisering og kundedata
Spintop Ventures går inn på eiersiden i det svenske AI-selskapet Infobaleen.
Dette er selskapets seed-runde, med totale investeringer på 17,9 millioner svenske kroner.
I en kapitalrunde investerer ventureselskapet Spintop og eksisterende investor Fort Knox sammen med den nye ledelsen Linda Hellström og Anna Sundin, martech-veteraner fra blant annet CRM-selskapet Kaplan.
Infobaleen har som mål å hjelpe kundene både å følge opp og handle på de riktige nøkkeltallene i sanntid. Dette gjøres ved å ta inn store mengder kundedata som visualiseres i dashboards som blir handlet på gjennom personlige anbefalinger til kunder i alle kanaler. Resultatet er økte inntekter i størrelsesorden 3-6 prosent og reduserte annonsekostnader med opptil 30 prostent, hevder Infobaleen.
– Infobaleens plattform gjør store mengder kundedata lett tilgjengelig og hjelper bedrifter med å administrere virksomheten sin på de riktige KPIene. Anna og jeg har jobbet med dette som konsulenter i mange år for en rekke store selskaper, vi vet hvor vanskelig og dyrt det er å få til en datadrevet måte å jobbe på og en personlig tilpasset kundereise i alle kanaler. Infobaleen løser det problemet på en helt unik måte og vi ble veldig imponert da vi så hva verktøyet kan håndtere, sier Linda Hellström fra Infobaleen i en pressemelding.
Infobaleen ble grunnlagt i 2015 av blant andre Jakob Sjölander, Christian Persson og Martin Rosvall, professor i beregningsfysikk ved Umeå universitet, og har i dag vel 40 kunder. Selskapet har et nært samarbeid med Umeå universitet for å kunne dra nytte av det siste innen maskinlæring.