IKEA varsler mega-investeringer i sine fysiske butikker for å styrke satsingen på ehandel
IKEA-kjeden er i dag ikke bare Nordens største møbelkjede, men de er også en av Nordens ledende ehandlere. Nå vil de ta ytterligere steg.
Ingka Group, som eier møbelkjeden IKEA varsler at de vil investere mer enn 3 milliarder euro i nye og eksisterende butikker innen utgangen av neste år for å bli mer tilgjengelig for kundene.
– Med denne investeringen tar vi sikte på å sikre den langsiktige levedyktigheten til virksomheten vår ved å gjøre IKEA mer tilgjengelig, rimeligere og mer bærekraftig, sier Tolga Öncü, Retail Operations Manager, Ingka Group i en pressemelding.
Siden september i fjor har 16 nye IKEA-kontaktpunkter, store og små, allerede åpnet og flere er på vei.
Slik skal pengene investeres
IKEA vil fokusere sine ekspansjonsinvesteringer i nye fysiske butikker – slik som den som åpner i Nice i Frankrike denne uken.
Møbelkjeden vil også fornye eksisterende for en bedre butikkopplevelse og for å støtte den økende etterspørselen etter hjemlevering ytterligere.
Nylig ble IKEA-butikken i Kuopio i Finland pusset opp for bedre kunne ta imot kundebestillinger på nett – med mål om å la finske ehandlere få bestillingene sine på halvparten av tiden og med 40 prosent reduksjon i leveringskostnader for hentepakker.
– Vi ser at mange av butikkene våre spiller en dobbel rolle, og gir kundene våre det beste av både fysisk og netthandel, og investeringen vil støtte ikke bare en inspirerende IKEA-opplevelse, men også en raskere og rimeligere frakt av nettbestillinger direkte fra våre butikker, sier Öncü.
Satser mer i sentrum
De første bybutikkene i Stockholm og Toronto vil snart ønske kunder velkommen på travle steder i sentrum med mer enn 2000 produkter for umiddelbar utlevering og større møbler tilgjengelig for hjemlevering.
IKEA investerer blant annet nærmere 1,2 milliarder euro i London, inkludert i Oxford Street-butikken, for å tilby nye tjenester og i å åpne et distribusjonssenter i Dartford som vil muliggjøre hjemlevering innen 24 timer over hele hovedstaden.
I Madrid, hvor kundene allerede kan handle i tre tradisjonelle butikker, to bybutikker eller få bestillingene levert hjem til seg eller nye hentesteder, er en tredje bybutikk under planlegging.
– Selv i våre mer modne markeder, som Tyskland eller Spania, vil vi fortsette å investere fordi vi fortsatt ser et godt potensial for å utvide virksomheten vår og hjelpe enda flere mennesker med å skape en bedre hverdag. Uavhengig av størrelsen på det fysiske berøringspunktet, kan kundene alltid forvente å få den samme boliginnredningsekspertisen og inspirasjonen de elsker ved IKEA, sier Öncü.