ID-gründer med 74 prosent vekst i fjor: – Føles som om vi nå har flyttet til et nytt nivå
Kristoffer Cassel har store ambisjoner for sitt tech-selskap som i fjor vokste med 74 prosent etter et meget godt fjerdekvartal.
Det svensk tech-selskapet Checkin.com fikk mye oppmerksom da de gikk på børs i fjor våres og aksjekursen steg flere hundre prosent, før kursen raskt falt tilbake til samme nivå som før rakettveksten.
Selskapets forretningsidé er å forenkle hverdagen når vi skal registrere oss og identifisere oss når vi ønsker å logge inn et sted på internett.
Sikter mot 500 millioner kroner
Når selskapet i en børsrapport oppsummerer fjoråret, kan de se tilbake på et år med en omsetning på 38,9 millioner svenske kroner, noe som tilsvarer en vekst på 74 prosent. Særlig årets siste kvartal var sterkt med en vekst på 84 prosent. Det er kraftig vekst, men det må også til om Checkin.com skal nå sitt mål om 500 millioner svenske kroner i omsetning i 2025.
Gründer og administrerende direktør Kristoffer Cassel er fornøyd med tallene.
– Selv om veksten vanligvis er sterk på slutten av året, føles det som om vi nå har flyttet til et nytt nivå, både når det gjelder etterspørsel og kapasitet. Vi opplever en veldig sterk medvind drevet av flere langsiktige makrotrender, inkludert økt regulering i flere av våre nøkkelmarkeder. Som organisasjon klarte vi også å utnytte mulighetene som vår sterke strategiske posisjon ga oss i løpet av kvartalet, og det er åpenbart at vi i skrivende stund har betydelig sterkere momentum enn i fjor. Jeg forventer derfor at veksten i de kommende kvartalene vil overgå fjorårets vekst betydelig.
Bedre på ansiktsgjenkjenning
I løpet av fjorårets siste kvartal kjøpte Checkin.com også det estiske AI-selskapet Datacorp. Kristoffer Cassel omtaler oppkjøpet som en “milepæl i selskapets historie”.
– Kompetansen og teknologien vi har opparbeidet gjennom oppkjøpet innen ansiktsgjenkjenning er absolutt verdensledende og vårt felles teknologiledelse vil forhåpentligvis være avgjørende på mellomlang og lang sikt. At vi fortsetter å utvikle programvare av høy kvalitet er helt avgjørende og det er styrken til produktene våre som muliggjør vår sterke vekst, både nå og i fremtiden.