I fjor kjøpte de norske datainnsamlerne fire selskaper – nå slukes enda et selskap
En av Nordens ledende datainnsamlere for markedsundersøkelser i Nord-Europa kjøper Userneeds.
Norstat ble etablert i Norge i 1997 og har siden vokst sin geografiske tilstedeværelse til å omfatte Danmark, Sverige, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Sveits, Nederland, Østerrike og Italia.
At Norstat åpner lommeboken bør ikke overraske noen. I fjor kjøpte selskapet TestingTime i Sveits, DMA Research i Danmark, samt Respondenten og CG Research i Nederland. Nå var det altså Userneeds tur til å bli slukt
– Oppkjøpet av Userneeds vil styrke vår evne til å skalere og levere i våre lokale markeder, og deres digitale løsningsportefølje vil forbedre våre eksisterende kapasiteter. Jeg er glad for at Userneeds CEO Johnny Jensen, som har gjort en utmerket jobb med å bygge Userneeds inn i en av de sentrale datainnsamlingsselskaper i Norden, vil fortsette som administrerende direktør i Norstat Danmark mens vi bygger mot det felles målet om å bli en europeisk markedsleder for datainnsamling, sier Erling Eriksen, administrerende direktør i Norstat.
130 000 paneldeltakere til Norstats forbrukerpaneler
Oppkjøpet av Userneeds legger til omtrent 130 000 paneldeltakere til Norstats eksisterende forbrukerpaneler i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Userneeds eier og driver også et panel i Irland med omtrent 15 000 medlemmer.
Userneeds, med kontorer i København, Stockholm, Bergen og Helsinki, vil bli integrert lokalt i Norstats landorganisasjoner.
Userneeds ble etablert i Danmark i 2001 og har siden vokst sin geografiske tilstedeværelse til å omfatte Danmark, Sverige, Finland og Norge med stadig voksende forbrukerpaneler i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Irland. I dag er den årlige omsetningen ca. 45 millioner danske kroner og 42 ansatte.
– Jeg er virkelig begeistret for at Userneeds og Norstat slår seg sammen, og jeg ser frem til å bli kjent med Norstat og dets ansatte i løpet av de kommende månedene. Å kombinere Userneeds digitale evner og sterke lokale tilstedeværelse med Norstats markedsledende posisjon og høykvalitetstilbud vil være enormt gunstig for kundene våre, og jeg ser frem til vår fortsatte reise sammen, sier Johnny Jensen, administrerende direktør i Userneeds og fremtidig administrerende direktør i Norstat Danmark.