Hvordan lykkes med D2C-handel? Björn Påhlman Spenger deler sine tips
Direct-to-consumer (D2C) er en av de mest markante ehandelstrendene akkurat nå.
D2C-merker lever nær målgruppen sin. D2C-merker startes ofte basert på et selvopplevd problem. Noe som gir en nærhet til målgruppen og fordi D2C-merker kutter mellomleddene kan de bruke mer penger på produktutvikling.
I seksjon 172 av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Björn Påhlman Spenger, administrerende direktør og grunnlegger av Fashion Tech Group og Emma Lindgren, sjef for PR i Svea Ekonomi.
Den sterke D2C-trenden er muliggjort av at det i dag er enklere å utvikle og produsere produkter enn tidligere. I tillegg har et økosystem av ehandelsleverandører gjort det enkelt å starte en nettbutikk. Via sosiale medier og influencere er det mulig å finne din målgruppe med begrensede ressurser.
- Björn Påhlman Spenger tar til orde for en strategi hvor man går så langt som å starte med å selge prototyper som ikke finnes som ferdig produkt for å teste interessen og komme i kontakt med målgruppen.
- Emma Lindgren ser mange segmenter hvor det fortsatt ikke finnes sterke D2C-merker og spår fortsatt sterk vekst i D2C.
I Norden har vi Caia Cosmetics, Desenio, Stronger, Amok og RevolutionRace som selger direkte til forbrukere. D2C handler ikke bare om startups, men også store globale merkevarer som Nike siden 2017 har valgt å slutte å selge på markedsplasser som Amazon og redusert antall forhandlere og D2C står nå for 40 prosent av Nikes inntekter.