Nettgigant henges ut som versting innen grønnvasking
Nettbutikkgiganten Zalando tildeles årets Grønnvaskingspris for sorteringsfilteret «bærekraftighet», men de er ikke de eneste som synder mot regelverket.
Formålet med Grønnvaskingsprisen er å bidra til at kommunikasjon og markedsføring rundt bærekraft og samfunnsansvar blir mer etterrettelig, slik at forbrukere enkelt kan ta gode og bærekraftige valg.
En jury bestående av Kunsthøgskolen i Oslo, Framtiden i våre hender, Handelens miljøfond, 12YEARS, Skift – Næringslivets klimaledere og Forbrukerrådet har gått gjennom over 40 kandidater til Grønnvaskingsprisen.
Selv om Zalando tildeles Grønnvaskingsprisen, har Forbrukerrådet besluttet å klage inn samtlige av aktørene på nominasjonslista til Forbrukertilsynet for misvisende markedsføring.
Kriterier for å havne på grønnvaskingslisten
Prisen kan gå til en merkevare, en bedrift, en organisasjon eller en enkeltperson i en framtredende rolle som står bak produkter og tjenester rettet mot norske forbrukere.
Bruk av påstander (utsagn, opplysninger, symboler, bilder, merkeordninger eller lignende) og løfter som skaper et inntrykk av at et produkt eller tjeneste er bedre enn den faktisk er, i forhold til innvirkning på klima, natur, dyrevelferd og/eller sosial bærekraft.
Prisen kan deles ut på bakgrunn av to ulike forhold:
- Dersom det mangler dokumentasjon bak påstanden eller løftene som er framsatt
- Dersom påstanden er basert på forhold ved varen eller tjenesten som ikke er vesentlig, det vil si der hvor påstandene om bærekraft er kraftig overdrevet i forhold til effekten.
Juryen viser blant annet til Forbrukertilsynets veileder for markedsføring og Grønnvaskingsplakaten – en plakat med ti prinsipper som nærmere 550 virksomheter til nå har signert på, som gode rettesnorer for markedsførere.
— Gir et inntrykk av at vi kan kjøpe oss ut av miljøutfordringen
Valget av vinner falt til slutt på klesgiganten Zalando. Juryen begrunner valget blant annet med at nettbutikken bruker et filter som baserer seg på Higg MSI-indeksen. Det er et verktøy som Forbrukertilsynet har avgjort ikke er tilstrekkelig som grunnlag for å påstå at produktet er miljøvennlig.
— Juryen ønsker å rette oppmerksomheten på bruken av denne typen filtre, som vi ser er blitt populært hos en rekke netthandelsaktører. Netthandelen vil øke fremover, og flere og flere forbrukere vil bli møtt med disse filtreringsverktøyene, kan man blant annet lese i jurybegrunnelsen.
Juryen mener videre at klesbransjen bør være forsiktig med bruken av ordet bærekraft.
— Ved å markedsføre klær under fanen «bærekraftighet» gir Zalando et inntrykk at vi kan kjøpe oss ut av miljøutfordringene. Det må stilles strenge krav til bruk av ordet «bærekraftig» for en produktkategori med en høy miljøbelastning og dokumenterte utfordringer med for eksempel sosiale forhold.
Tanken med et filter som hjelper forbrukere å ta miljøvennlige valg er i utgangspunktet god, mener Forbrukerrådet. Desto viktigere er det derfor nå å fokusere på misvisende tilfeller av sorteringsfunksjonen, sier Instefjord.
— Filtrering på anerkjent og effektiv tredjepartssertifisering som f.eks Svanemerket, EU – blomsten eller GOTS (Global Organic Textile Standard) ville vært til reell hjelp for forbrukere som ønsker å ta mer bærekraftige valg. Dette bør være en lavthengende frukt – særlig for Zalando, som faktisk har produkter med GOTS-sertifisering i katalogen, sier Instefjord.
I pressemeldingen fra Forbrukerrådet får også KappAhl, Booking.com og Kicks påpakning for grønnvasking av produkter og tjenester med miljøpåståelige filtre i nettbutikkene.
Zalando fjerner omstridt filter
Etter å ha mottatt nyheten om tildelingen av Grønnvaskingsprisen, sier Zalando at de nå vil fjerne bærekraftsfilteret.
— Vi startet reisen vår i 2019 med introduksjonen av bærekraftsfilteret vårt. De siste månedene har vi jobbet med å forbedre kommunikasjonen ytterligere. Som et resultat vil vi snart fjerne bærekraftsfilteret og erstatte det med informasjon om den spesifikke bærekraftsegenskapen til et produkt, for eksempel organisk materiale, resirkulert materiale, naturlige ingredienser osv, skriver nettbutikken.
Videre påpkes Zalando at de ikke er spesielt glade for denne prisen.
– Selv om vi er triste over å motta denne prisen, anerkjenner vi utfordringene knyttet til transparent og spesifikk kommunikasjon om bærekraft i mote. Vi vil fortsette å ta vårt ansvar på alvor for å takle denne grunnleggende utfordringen ved å presse oss selv, våre partnere og industrien fremover.
Les hele tilsvaret fra Zalando hos Forbrukerrådet.