Snudde videoene på høykant – nå snur investorene seg etter selskapet som triplet omsetningen for andre år på rad
Gobi Stories tredoblet inntektene for andre år på rad. Nå går Link Capital inn på eiersiden.
I 2021 mer enn tredoblet det norske selskapet Gobi Stories sine lisensinntekter. Også i 2020 hadde selskapet en tilsvarende prosentvis vekst.
Ved inngangen til 2021 utgjorde de gjentakende månedlige lisensinntektene (MRR) 80 350 kroner, og ved slutten av desember var tallet 258 563 kroner. Dette tilsvarer en MRR-økning på omtrent 322% i løpet av fjoråret. I samme periode økte antall ansatte fra fem til 12 ansatte. Rekrutteringstakten forventes å opprettholdes også i 2022.
Ønsket seg smarte penger
Selv om tallene fortsatt er små, legges en slik vekst merke til.
Gobi Stories har for lengst fått med seg finansmannen og betting-profilen Morten Klein på eiersiden. Nå kommer også VC-selskapet Link Capital inn i aksjeeierboken. Link Capital investerer syv millioner kroner. Pengene skal brukes til å satse utenfor Norges grenser.
– Vi er veldig fornøyde med å få med oss Link Capital på eiersiden, og opplever at de er med på å styrke en allerede solid investorbase. I tillegg til kapital er kompetansen en investor kommer med ekstremt viktig for oss, og en av hovedgrunnene til at vi nå vi tar med Link Capital, sier Kristoffer Lande som er daglig leder og gründer i Gobi Stories i en pressemelding.
Etter at de friske pengene er på bok, verdsettes selskapet til 87 millioner kroner, opplyser Lande til Martech24.
Økt mobiltrafikk åpner for mer Gobi-vekst
Gobi Stories tilbyr markedet en videospiller. I seg selv ikke noe nytt. Det som skiller Gobi fra mange andre aktører på markedet er at de tilbyr stående videoer, ikke ulikt det vi er vant til fra sosiale medier.
– For oss er det såpass åpenbart at bruken av story-formatet på nett kommer til å vokse ekstremt raskt i løpet av de neste årene. Ved å øke likviditeten rigger vi nå selskapet for vekst samtidig som vi forvalter det teknologiske forspranget på en best mulig måte. Målet er å ta solide markedsandeler også i utlandet, og i løpet av de neste årene bli en sentral aktør globalt, forteller Lande.
En bransje der Gobi Stories har gjort det bra så langt, er i utdanningssektoren. Gobi hevder selv at de nå har 20-30 prosent av markedet på kundelisten. Etter den varslede utenlandssatsingen i 2021 har selskapet også fått på plass de første internasjonale kundene, inkludert både Business Academy Aarhus og Barnard College (en del av Columbia University i New York).
En annen bransje som har sett nytten av Gobi er rekrutteringsbransjen, som bruker teknologien til å lage mer autentiske og mobilvennlige karrierevideoer. Selskapet har nylig inngått et partnerskap med Webcruiter som vil tilgjengeliggjøre teknologien til Gobi for over 500 kunder.
Aksjonæroversikt (topp 5):
- Klein Invest AS: 24,12%
- Kristoffer Lande: 13,08%
- Andreas Øgaard: 12,35%
- Gobi Founders AS: 8,18% (holding-selskap, 50/50 Lande og Øgaard)
- Link Fund III AS: 8,03%
Petter Northug, Gustav Magnar Witzøe, Johan Odvar Odfjell og Andreas Haukeland (TIX) er også blant medeierne i selskapet.