Gjør stor suksess med print-tech og ehandel – nærmer seg milliard-omsetning
Norsk-svenske Gelato økte omsetningen fra 645 millioner kroner i 2020 til 874 millioner kroner i fjor. Det er særlig én del av selskapet som gjør det bra.
Det er særlig satsingen på å samle kjøpere, selgere og digitale trykkerier som gjør det bra i Gelato-konsernet.
Ifølge Shifter var inntektene i 2021 3,5 ganger høyere i 2021 enn i 2020 på denne delen av virksomheten. Også i år har det vært solid vekst i markedsplassen. Sammenlignet med første halvår i fjor var inntektene i år 2,3 ganger høyere.
Printportalen Optimalprint er en del av suksessen, men det er den nye API-baserte løsningen som er knyttet til ehandelsplattformer som Woocommerce og Shopify som er det mest spennende akkurat nå.
Kall det gjerne “trykkeri-bransjens svar på Aibnb”.
Ved hjelp av Gelato kan kunstnere og grafiske produsenter koble seg til Gelatos nettverk av trykkerier, noe som gir raskere leveringstid, billigere produksjon og mindre miljøbelastning.
– Kombinert med svært positive tall for vårt eget consumer-merke Optimalprint, er vi overbevist om at vi bygger et selskap som vil endre verden, og gjøre den mer bærekraftig, sier Gelato-gründer Henrik Müller-Hansen til Shifter.
Ifølge det norske nettstedet bruket 12 000 nettbutikker i fjor Gelato til produksjon og logistikk. Selskapet hadde produksjon i 33 land fordelt på seks kontinenter.