130 millioner kjøp analysert: Fysisk handel vokser raskere enn ehandel
Norske forbrukere prioriterer fysiske butikker fremfor netthandel – og trenden blir stadig tydeligere.
I 2024 økte omsetningen i den fysiske handelen med 13 %, mer enn dobbelt så mye som netthandelen, som kun vokste med 5 %. Generasjon Z – unge forbrukere mellom 18 og 28 år – står for den største økningen.
Dette viser en ny rapport fra Voyado, basert på 130 millioner kjøp i Norge i 2023 og 2024.
Den fysiske handelen nådde bunnivåer under pandemien, men har siden hentet seg inn igjen og økt omsetningen med 86 % siden 2021. Selv om netthandelen også vokser, står fysiske butikker fortsatt for 79 % av detaljhandelens totale inntekter.
Til tross for raske leveringer på nett, er fysiske butikker fortsatt den eneste måten å få varen med seg med én gang, noe som gjør dem til en viktig del av kjøpsopplevelsen.
– Historisk sett har netthandelen blitt sett på som detaljhandelens viktigste drivkraft for vekst, men denne rapporten viser det motsatte. Fysiske butikker står fortsatt sterkt og vokser raskere enn netthandelen, noe som viser at forbrukere fremdeles verdsetter den direkte kjøpsopplevelsen, sier Felix Kruth, CPO i Voyado i en pressemelding.
Generasjon Z driver butikkveksten
Voyados rapport viser at Generasjon Z står for den største økningen i detaljhandelskjøp i fysiske butikker. Deres kjøp i butikk har økt med 30 % i 2024, noe som tydelig signaliserer et skifte i forbrukeratferden.
Selv om Generasjon Z har vokst opp med netthandel og er vant til fordeler som enkel prissammenligning og gode tilbud på nett, bruker de fortsatt mesteparten av pengene sine i fysiske butikker – hele 71 % av deres kjøp skjer i butikk.
Muligheten til å prøve produkter, få personlig service og delta på butikklanseringer og arrangementer har blitt avgjørende faktorer.
– Generasjon Z vil ha mer enn bare et produkt – de forventer opplevelser, personalisering og raske kjøp. Dette er et tydelig signal til merkevarer om at en sterk fysisk tilstedeværelse er avgjørende for å vinne unge forbrukeres lojalitet, avslutter Felix Kruth.