Amer Mohammed fra Fygi. Bilde gjengis med tillatelse fra Fygi.
Pressemelding

Gründerselskap styrker laget med tidligere Coop Sverige topp

Gründerselskapet Fygi Technologies henter inn den tidligere Coop Sverige toppen Amer Mohammed til styret.

– Jeg er veldig glad for at Amer Mohammed har takket ja til å bli en del av styret. Vi har ambisiøse vekstplaner for Fygi, og med Amer på laget får vi tilført verdifull innsikt som rigger oss for europeisk vekst, sier styreleder Jørgen Waaler.

Amer Mohammed er en prisbelønnet seriegründer og AI-ekspert, som inntil nylig var Chief Digital Officer (CDO) i Coop Sverige. Her var han blant annet ansvarlig for utrullingen av mobil selvbetjening i over 600 butikker. Mohammed har også bekledd stillinger som CDO i konsulentselskapet Capgemini, Global Head of Digital Innovation i Stena, og har de siste årene vært en sentral pådriver for digitalisering og effektiv bruk av AI-teknologi i detaljhandelen.

Nå gleder han seg til å ta fatt på styrevervet i Fygi Technologies.

– Det er et skifte akkurat nå i detaljhandelen der det fysiske styrkes med det digitale og opplevelser som mixed reality vil forventes av kundene. Fygi Technologies har utviklet en unik opplevelse som gjør det veldig enkelt for butikker å komme i gang umiddelbart. Jeg ser frem til, sammen med Fygi Technologies, å drive endringen i bransjen, sier Amer Mohammed.

Rigger seg for vekst

Fygi Technologies har utviklet en teknologi som lar kundene skanne butikkvarer med mobilen. Løsningen er pilotert hos flere norske kjeder, og nylig inngikk også selskapet en storavtale med tyske MCS. Til høsten står flere markeder for tur.

Den umiddelbare planen er å styrke oss i Norden og Tyskland, men vi ser også at Storbritannia, Frankrike og Nederland kan være spennende markeder for teknologien vår, sier Amund Skaaden, daglig leder i Fygi Technologies.

Gründerselskapet har hentet 22 millioner kroner i år, og til høsten planlegges en større emisjon. Skaaden mener at Amer Mohammed tilfører kompetanse som gjør selskapet godt posisjonert for å kapre flere europeiske storkunder.

– Et bredt sammensatt styre, med ulik kompetanse og erfaring, er avgjørende for vekst. Amer tilfører ikke bare fersk innsikt i detaljhandelens digitalisering, men tar også med seg verdifull skaleringskompetanse inn i styrerommet, avslutter Skaaden.

Commercial on Martech