Expedia-topp investerer i norsk tech-selskap
Tidligere Expedia-topp Rob Greyber går inn som investor, mentor og styremedlem i den norske startup'en Favrit.
Favrit traff godt med timingen da de under pandemien lanserte sin betalings- og bestillingsløsning for restaurant- og utelivsbransjen, da under navnet Ordr.
På bare to år teller Favrit nå nesten 100 ansatte og har mer enn 1.100 kunder, med aktører som IKEA, Nordic Choice, Scandic, Color Line og REKOM på kundelisten. Med på laget har selskapet fått profesjonelle investeringsmiljøer som finske Open Ocean og det store norske venture-fondet Idekapital.
Favrit-grunder Edwin Fjeldtvedt startet karrieren i reiselivsbransjen. Da han jobbet i den Expedia-eide kjeden Egencia, lot han seg imponere over toppsjefen Rob Greyber. Nå har de altså gjenopptatt kontakten – og Greyber skal hjelpe Favrit videre ut i verden.
– I tillegg til å gå inn i styret, vil Rob bli min mentor og side-kick i den videre internasjonaliseringen av Favrit, sier Favrit-gründer Edwin Fjeldtvedt i en pressemelding.
Expedia er av BCG rangert på Top20 listen over verdens mest innovative selskaper og har gjort verden til et mer tilgjengelig sted gjennom å digitalisere hele reiseopplevelsen. Dette har de gjort gjennom merkevarer som Expedia, Hotels.com, Trivago og Trip Advisor som alle eies av Expedia.
– Jeg ser at det ligger et potensiale her som er svært likt reisen og mulighetene til Expedia og det å forandre en bransje gjennom kraften av teknologi, sier Rob Greyber.
Til sammen har Favrit hentet nesten 200 millioner kroner, blant annet for å videreutvikle den teknologiske plattformen for internasjonal skalering.