Faktorene som lokker investorene til din nettbutikk
Investorer analyserer flere punkter når de vurderer å investere i eller kjøpe en nettbutikk.
Det er en rekke faktorer som bygger verdi i en nettbutikk. Nisje, salg, vekst og teamet bak er noen nøkkelfaktorer sammen med myke verdier som merkevarens styrke.
For å få investorer til å investere i en nettbutikk, må gründeren kunne bevise planen sin for vekst og lønnsomhet – ved å bryte ned planer i komponenter som hvordan de planlegger å skalere opp teamet, hvordan strukturere selskapet og hvordan selskapet går inn i nye markeder.
I denne episoden av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Eric Schillström, partner og vekstsjef i det digitale byrået Awelin.
Investorer er først og fremst interessert i kategoriledere i en bestemt nisje som har en sterk merkevare. Ledergruppen i nettbutikken er også en av verdiene, selv om det skjer at ledelsen skiftes ut etter investeringen.
Akkurat nå er det mye fokus på D2Cblant investorer. Vi snakker blant annet om hvordan Stronger har lykkes i et ekstremt konkurranseutsatt marked. De viser også at detaljhandelen går fra en forhandlermodell til en D2C-modell. Vi kommer også inn på Daniel Wellingtons suksessstrategi innen influencer marketing.
Vi snakker også om hvordan gründere bør sette klare regler om hvem som har ansvar for hva i bedriften og hvordan man planlegger å utvide teamet.