Gjør e-post til din viktigste kanal
E-post er en undervurdert og dårlig utnyttet markedsføringskanal blant norske netthandlere, mener Karl Philip Lund.
Hvis flere netthandlere la like mye fokus på epost som grunnleggeren av Amazon, Jeff Bezos, hadde netthandelsverdenen sett annerledes ut.
Det å gjøre mye mer enn å sende ukentlige nyhetsbrev for selge ut overskuddsvarer. Med riktig strategi og standardverktøy kan du la kundenes atferd styre automatiserte utsendelser.
I denne episoden av podcasten Netthandelstrender.no snakker programlederen Urban Lindstedt med Karl Philip Lund, partner i konsulentselskapet Inevo og lektor på Høyskolen Kristiania, der han underviser i digital markedsføring. Karl Philip driver også OKR-podcasten.
Karl Philip Lund kom i kontakt med e-postmarkedsføring allerede på 1990-tallet da han studerte og jobbet i Seattle i USA. Senere jobbet han som e-postmarkedsfører i blant annet Norwegian. Nå er han partner i det digitale byrået Inevo.
Den største fordelen med e-post er at det er en kanal du kontrollerer selv. Dette er viktig i en verden der den meste trafikken kontrolleres av digitale kjemper som Google og Facebook.
Det vanligste problemet i netthandelsbedrifter er at de ikke samler inn e-postadresser på en offensiv måte. Det andre problemet er at de fleste bare bruker e-post litt tilfeldig når de sender ut nyhetsbrev. Dette til tross for at mange e-postverktøy har funksjonalitet som gjør det mulig å automatisk sende ut e-postserier som trigges av kundenes atferd.